Máchova cesta - 33,5km
Délka základní trasy (do Žďáru) je 30,5km.
Měřeno krokoměrem 35km; základní trasa 32,32km.

Trasa: Mělník - Chloumek - Lhotka - Na Dole - Štampach - Kroužek - Harasov - Mlčeň - Kokořínský Důl - Hlučov - Vojtěchov - Ráj - Hor. Houska - Kruh - Žďár (- Okna)
Oblasti: Kokořínsko; Mělnicko
Kategorie: XXV. díl Průvodce
Rozložení: Mělník - Kokořínský Důl - Kokořín (20,5km)
                    Mšeno - Kokořínský Důl - Okna (23,5km)
Start: Mělník,,aut. st.: 150101
Popis trasy: Z autobusového stanoviště vyjděte na lávku přes říčku Pšovku, za níž se dejte vlevo po žluté turistické značce podél Pšovky na ulici, po níž vede červená. Zde jděte doprava a červenou značkou se nechte vést přímo přes železniční trať a vzhůru na Chloumek. Zde v zatáčce doprava můžete opustit značku pokračující po hlavní jitím doleva, na okraji zástavby se pak dát doprava a stoupat ke kostelíku sv. Jana Nepomuckého na Chloumečku; ten nejprve obejděte po silničce na severní stranu návrší (to je ta odvrácená od Mělníka), kde začíná cesta stoupající k němu; upozorňuji však, že kostelík je součástí soukromého areálu, a proto se na něj sice můžete podívat, ale nelze dojít bezprostředně k němu. Od kostelíka se vraťte na silničku pokračovaboše vpravo - abyste se vrátili na červenou. Ta přichází zprava a míří rovně (vzhledem k vašemu příchodu) ke hřbitovnímu kostelu sv. Trojice; na hřbitov doporučuji vstoupit a dojít až za kostel, kde se nachází ještě zajímavá kaple.
U hřbitova červená zahýbá vlevo k lesu, v něm se dává doprava míříc k silnici, již přeševši pokračuje mírně doleva k poli, kde se dává z nejasného důvodu vpravo. Vy jděte rovně po pravém okraji pole; držte se kraje stromového porostu napravo, než vás cesta přivede do lesa; pak jděte stále rovně Liščí roklí do Lhotky, kde si červená vesele přijde z delší cesty napravo.
Přiševše na silničku obcí dáte se vlevo, abyste došli k nádraží, kde se podruhé setkáte s rušnou silnicí č.273 a půjdete po ní vpravo kolem železniční stanice zatáčkou vlevo do zatáčky doprava, kde ji opustíte, abyste šli údolím kolem Velkého Lhoteckého rybníka na Štampach, kde vyjdete na vyhlídku nad samotou a rybníkem a potom budete pokračovat údolím Pšovky směrem k silniční křižovatce u mlýna Kroužek, kde se červená drží napravo, ale vy si to namiřte hnedle mírně doleva ke křižovatce, ještě před ní si povšimněte jmenovaného mlýna a z křižovatky pokračujte přímým směrem spolu s červenou přicházející silnicí zprava. Po silnici půjdete do samoty Harasov, kde se dáte doleva přes hráz rybníka k domům, za prvním z nichž a před plotem toho druhého zabočíte vpravo na úzkou pěšinu po schodech stoupající vysoko nad rybník. Z vyhlídky sestoupíte opět k říčce Pšovce a podél ní dojdete k hájovně Černínov, kde přejdete silniční můstek přes Pšovku, abyste pokračovali po druhém břehu přes osadu Mlčeň na začátek osady s názvem Kokořínský Důl náležející obci Kokořín. Zde u parkoviště a zastávky Kanina,,rozc. přijdete na silnici a půjdete po ní rovně kousek za hospodu, kde se dáte podle značky doleva a přeševše říčku budete pokračovat pod hrad Kokořín. Zde si je možné trasu rozložit s tím, že o letních prázdninách sem jezdí výhodně použitelný autobus z Mělníka, jinak navrhuji cestu do vesnice Kokořín a příště návrat ze Mšena (> doprava). Těm, kdo si sice nechtějí trasu rozkládat, ale připadá jim, že mají dostatek času a energie, se nabízí možnost odbočit si na hrad Kokořín, a to po modré turistické značce a z ní vedoucí odbočce.
Zde opět přejdete Pšovku a budete pokračovat Kokořínským dolem přes Hlučov na rozcestí se třemi modře značenými směry u Pokliček, k nimž se můžete podívat, chcete-li.
Jinak či dále pokračujte po červené do Vojtěchova, kde se na rozcestí u křížku a nedaleko zvoničky rozejdete se zelenou kousek vás doprovázevší a začne souběh s modrou značkou. Červená vás nyní povede po silnici; modrá se od ní odpojí ještě před koncem Vojtěchova a vy půjdete údolím do Ráje, kde se spolu s červenou stočte vlevo a pokračujte silnicí č.259 k rybníčku, u něhož červená odbočuje vpravo, aby vás vedla okolo samoty Laka (zde doleva), následně doprava, později ostře doleva a do prudkého stoupání, za jehož vrcholem půjdete ve vyšší výšce pěšinou na rozcestí Pod Drnclíkem, kde se potkáte se zelenou a dáte se vlevo. Dále vás červená povede přes louku s Českým křížem k Luňákově kapli, od níž trasa pokračuje nikoliv po pěšoturistické značce, nýbrž přímo zkratkou. Chcete-li se podívat k zámku Houska, pokračujte po červené a modré doleva a nechte se jimi k zámku dovést. Při návratu pak jděte na prvním rozcestí vlevo, stáčejte se doprava a následně rovnoběžně s cestou tam dojděte zpět na červenou, kde se spojíte se zkratkou.
Zkratka se na červenou vrátí kousek nad rozcestím, na němž se napojuje dolní cesta od zámku; červená se na křižovatce v místě spojení stáčí vpravo (od zámku tedy jděte mírně doleva), pak jde po silnici s výhledy zpět na Housku a Vrátenskou horu, proševše lesíkem zase dnes poprvé uvidíte hrad Bezděz. Silnička vede do Kruhu, před nímž se červená dává doleva, ale jít přímo, dost možná byste se bez hluchého klesání dostali ke kostelu sv. Vojtěcha; cesta po červené je však též velmi pěkná, takže i po ní to lze vzít a případně ke kostelu vyjít vzhůru.
Každopádně se dostaňte do centra vsi, odkud značená trasa pokračuje dále po silničce přes křižovatku s autobusovou zastávkou do vesnice Žďár.
Cíl: Doksy,Žďár
Ve Žďáru se na návsi nachází kaplička Panny Marie, jeho nejzajímavější část však je dále po červené značce, proto vám doporučuji jít po ní malou cestou klesající z návsi zpoza kapličky stáčejíc se vlevo. Dole se pak dáte doprava a po silničce dojdete na rozcestí se silnicí č.273, kde jde červená rovně, ale vy se od ní odpojte dávajíce se vlevo. Nyní už jděte po silnici přímo až k okraji obce Okna, před nimiž zamiřte doprava k blízkému železničnímu přejezdu, za kterým se dejte vlevo pěšinkou se žlutou a zelenou značkou podle trati, již znovu přejdete na okraji nádraží, po kterém můžete dojít ke staniční budově. Na dohled od nádraží je také kostel Nanebevzetí P. Marie.
Doprava z Oken: t080+070 -> Mladá Boleslav -> t070

Fotky: Mělnicko (090-121); Českolipsko (001-035)