Polabím - 36km
Trasa: Kostelec n./Lab. - U zdymadla - Křenek - Lhota - Hlavenec - Skorkov - Podbrahy - Písek - Houšťka - Hluchov - Brandýs n./Lab. - Královice - Lázně Toušeň - Čelákovice
Oblasti: Čelákovicko; Neratovicko
Kategorie: XXV. díl Průvodce
Rozložení: v Otradovicích (19+17,5km)
Start: Kostelec nad Labem,,náměstí: PID 365
                                                          PID 377
Popis trasy: Z kosteleckého náměstí s kostelem sv. Víta vyrazte po červené turistické značce směrem k Labi. Řeku přejděte po silničním mostě a pak stejně jako červená sejděte obloučkem k Labi a pokračujte podél něj přes rozcestí se žlutou U zdymadla ke Křenku, kde vás červená povede vlevo do obce a z ní k silnici 331 a železniční trati 072. Po přejití obou následuje vesnice Lhota a dále jezero; po dlouhé přímé cestě lesem jde červená mírně doleva, následně u křížku doprava a vyševši z lesa přichází do vsi Hlavenec, kde se u kapličky dává vlevo a potom doprava, ale mírněji doprava jde odbočka ke krásnému sousoší. Pokud se rozhodnete podívati se k němu, můžete místo návratu stejnou cestou pokračovat ve směru skončivší značené odbočky před okraj lesa a zde se dát doprava vzhůru. Doporučuji pomoci si při hledání správného průchodu lesem mapou, abyste přišli na Skorkovskou cestu kousek za jejím vstupem do lesa kde ji červená opouští; proto se dejte doprava ke značce a následně vlevo.
Odbočivši ze Skorkovské cesty jde červená kousek po kraji lesa a potom se dává doleva do něj. Vede jím víceméně rovně do úrovně vrcholu Kobylí hlava napravo, k němuž zamíří, ale nevystoupá až nahoru něj stáčejíc se doleva a následně vpravo k nájezdu na dálnici R10, kde sejdete kolem zrušeného motorestu k zastávce Hlavenec,,motorest, z níž vystoupíte na nadjezd, přejdete rychlostní silnici a po protější větvi nájezdu budete scházet k odbočce vpravo v les, jímž vás červená dovede až na okraj Skorkova, kde jde vpravo a následně vlevo, ale vy s ní vlevo již neodbočujte. Pokračujte rovně po silnici do Podbrahů, kde se k vám na křižovatce připojí zleva žlutá a zelená značka vedoucí vás zároveň po silnicích 610 a 331 k zastávce Skorkov,Otradovice,křiž., kde se obě rozdělují opouštějíce hlavní silnici. Vámi sledovaná žlutá jde doleva slepou odbočkou na Otradovice, ale hned ji opouští vpravo na lesní pěšinu. Pokud si zde chcete trasu rozdělit, můžete v pracovní den skončit na zastávce na křižovatce, odkud jezdí autobusová linka do Staré Boleslavi, o víkendu budete muset společně se žlutou a základní trasou odbočit na Otradovice, ale nejít do lesa, nýbrž pokračovat přímo silničkou a přes celé Otradovice na železniční zastávku (> doprava).
Nyní vás žlutá povede lesem k železniční trati a hájovně Zelená Bouda, u níž se dává mírně doprava, pak jde dlouho rovně na křižovatku s velkou cestou, po ní trochu vpravo a následně kolmo doprava a lesními stezkami (za nedlouho doleva, potom vešinou rovně) do okrajové části Staré Boleslavi Písek, kde se vlevo přibližuje k větší ulici, jde doprava k mostu přes dálnici R10, přejde jej spolu s modrou turistickou značkou, a za ním pokračuje přímo, zatímco vy se dejte doleva po modré. Okrajem sportovního areálu Houšťka vás tato značka přivede na stezku směřující k osadě mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví Hluchov, z níž přejdete mosty přes Labe, za nimiž jde modrá doleva, ale vy můžete jít rovně a o něco výše doprava k prvnímu kostelu, od nějž byste měli vidět i další kostelík, k němuž můžete dojít a potom podle mapy ke kostelu Obrácení sv. Pavla u náměstí, od něhož dojdete k zámku, pod kterým vede modrá dál na Čelákovice; bohužel již tato značka není vedena přes centrum města, nýbrž nejkratší cestou, takže se budete muset spolehnout na vlastní orientační schopnosti ve spolupráci s mapou.
Modrá vás dále povede do Královic, na jejichž začátku můžete sejít na stezku podél Labe, po níž dojdete do Lázní Toušně, kde můžete spolu s cyklotrasou odbočit doprava, po čemž se na hlavní ulici dáte doleva a kolem kostelíka sv. Floriána se vrátíte podle žluté turistické značky k Labi a modré.
Odtud půjdete mezi jezery do Čelákovic, kde se můžete vydat hned po spojení se s cyklotrasou vzavší to podél řeky (tedy na okraji zástavby) rovně do stoupající ulice - značka se dává doleva - a touto ulicí dojít na křižovatku, na níž odbočíte doprava ke kruhovému objezdu, na kterém vlevo k náměstí. Modrá vás přivede na rozcestí, kde se dejte vpravo a až to bude možné, doleva - skoro zpět; tudy dojdete do historického centra Čelákovic s tvrzí a kostelem Nanebevzetí P. Marie. Po návratu na značku vás tato přivede na náměstí, kde se spojíte s výše popsanou zkratkou.
Nyní vás značky povedou po hlavní ulici zatáčkou vpravo a k nádraží.
Cíl: Čelákovice: t231

Fotky: Mělnicko (088-089); Mladoboleslavsko (040-044); Praha V (384)