Tři zámky v okolí Mělníka - 22km
Trasa: Byšice - Liblice - Mělnická Vrutice - Chloumek - Strážnice - Vysoká - Bosyně
Oblasti: Kokořínsko; Mělnicko
Kategorie: XXV. díl Průvodce
Start: Byšice: t070
Popis trasy: Ze železniční stanice Byšice vyjděte po směru jízdy, dojděte přímo na křižovatku s hlavní ulicí u železničního přejezdu a dejte se doleva. Po hlavní dojděte kolem zastávky Pošta na náves, z níž byste sice mohli jít vlevo rovnou na Liblice, ale pokud si chcete prohlédnout Byšice, odbočte doprava ke zpustlému zámku. Od něj se vraťte na poslední odbočku doleva, jež vede ke kostelu, ovšem můžete také jít ulicí odbočivší o jednu křižovatku dřív - ta by měla vést kolem židovského hřbitova. Od kostela sv. Jana Křtitele přijďte na hlavní - průtah silnice č.16 - a po ní pokračujte vlevo.
Silnice se později stočí doprava a vede na konec obce směřujíc na Liblice; chodníček nalevo od ní vás přivede do Liblic, kde ze křižovatky s kapličkou sice můžete jít zkratkou vpravo, ale to byste se nepodívali na zámek, a proto odbočte doleva a na dalším rozcestí doprava na cestu okolo kostela sv. Václava k baroknímu zámku. Prohlédněte si jej i zámecký park a potom pokračujte hlavní příjezdovou cestou (tedy vpravo od směru vašeho příchodu) alejí přes silnici č.16 a dále kolem hřbitova za Liblice po polní cestě, až se tato zatáčkou doprava připojí na silnici.
Po této silnici jděte k lesu, kde se stáčí doprava, ale vy pokračujte přímým směrem po lesní cestě na pole; stále se držte této cesty (na rozcestí rovně) mezi lesy k dalšímu vstupu do lesa, jímž jděte pořád rovně až na velké rozcestí na okraji lesa, přes něž prochází žlutá turistická značka. Vy se ovšem dejte mírně doleva zpevněnou, ale neznačenou lesní cestou, k níž se později zleva připojí zelená, spolu s níž budete klesat do údolí Pšovky, kde se připojíte na silničku, přejdete říčku a železniční trať, v Mělnické Vrutici půjdete doleva a po chvíli doprava vzhůru po návsi ke kapličce a okolo ní na konec vesnice, za níž vás zelená povede polní cestou k lesu, na jehož okraji však nepovažuji za výhodné jít po značce do něj, nýbrž se dát doleva úvozovou cestou po jeho okraji; po chvíli přetnete okrajovou část pole a také vejdete do lesa, kde se zase připojíte na zelenou; následně z něj vyjdete a dorazíte na rozcestí, z něhož zelená a žlutá pokračují vlevo mezi lesy. Později na kraji dalšího lesa vede zelená doprava do něj, následně po jeho okraji a potom jde na rozcestí (neoznačeno) levou cestou podél porostu, aby pod věžemi přišla k dolnímu okraji oploceného areálu a kolem plotu se dostala na Chloumek, kde přejdete silnici 273, půjdete doleva za zastávku a napravo na pěšinku vedoucí ke hřbitovnímu kostelu sv. Trojice, od nějž doleva po hlavní ulici podél okraje lesa na rozcestí, kde začíná žlutá značka směřující po pěšině doprava. Na tu přejděte, lesem sklesejte ke střelnici a stoupejte poli na silničku. Na křižovatce se pak dejte rovně, pokračujte do Strážnice a na křižovatce u školy jděte doleva a doprava; pak z vesnice a do zatáčky doleva, kde opusťte tuto silničku na menší směřujíce přímo na Vysokou, v níž hned na začátku je napravo od křižovatky evangelický kostel a dále vpředu katolický kostel sv. Václava. Oba si prohlédněte a pokračujte po hlavní ulici k Bosyni, na jejímž okraji narazíte na boží muka; od nich hlavní ulice prudčeji klesá, ale vy jděte spolu se žlutou doprava. Po chvíli dojdete na malou náves s kapličkou; u ní by se měl nacházet také zámeček.
Z těchto míst se vracejte nejprve po žluté a následně si vyberte klesající ulici mírně doprava, vedoucí k autobusové zastávce na kraji Bosyně.