Nad Labem a Liběchovkou - 28,5km
Trasa: Krausovna - Záboří - Turbovice - Brabčov - Rousovice - Mělník - Podolí - Mlazice - Kozí Rokle - Vehlovice - Vel. Koráb - Trojslava - M. Liběchov - Liběchov - Boží Voda - M. Hubenov - Tupadly - Slavín - Království - N. Osinalice - Medonosy
Oblasti: Kokořínsko; Mělnicko
Kategorie: XXV. díl Průvodce
Rozložení: v Liběchově (15,5+13km)
Start: Kly,Krausovna: 155712
Popis trasy: Z autobusové zastávky Krausovna se vydejte kousíček zpět směrem na Prahu na křižovatku, kde odbočte doleva do ulice, po níž přímo přejděte druhou hlavní silnici a směřujte k centru osady Záboří, kde se můžete dát vpravo k blízkému viditelnému noviklasicistnímu kostelu Narození P. Marie.
Od kostela se vraťte (vede tudy i zelená) a pokračujte po zelené značce ve směru vašeho příchodu z Krausovny. Značka stoupá stáčejíc se vlevo, přichází ke hřbitovu a dále vede po Turbovickém hřbetě k okrajům osad Kelské Vinice a Turbovice (v těchto místech se dává doprava a po chvíli doleva) a dále na předměstí Mělníka, kde sejdete kus níže, odbočíte vlevo a po chvíli znovu vlevo branou do zpustlých zahrad, jimiž se dostanete k hotelu Ludmila, kolem nějž vyjdete na hlavní ulici od Prahy a půjdete přímo kolem cukrovaru, pak vlevo parkem blíže k Labi a nad ním až do centra Mělníka se zámkem a kostelem sv. Petra a Pavla, mezi nimiž projdete na náměstí, dále průchodem uličkou Radniční, vlevo po hlavní Tyršově na křižovatku s Fügnerovou, tou doprava a stále rovně ulicemi Fügnerovou a Klášterní přes dvě hlavní a rozcestí se žlutou k železniční trati, kde - nepojede-li zrovna vlak - můžete rovnou přejít, nebo jít nalevo od trati k přejezdu. Zelená jde každopádně podél železnice až k železniční zastávce Mlazice, kde se rozdělují tři zeleně značené směry; vy pokračujte rovně ještě kousek podél trati; pak vpravo, zatáčkou vlevo a vpravo, abyste stoupali Kozí roklí podjezdem pod silnicí I/9 na její horní okraj, kde se dáte doleva; přijdete na horní okraj Vehlovic a půjdete rovně přes dolík na okraj pole, po němž budete muset jít spíše po poli, nežli po cestě, neboť cesta je neudržovaná. Nakonec sejdete do Malého Liběchova, jímž vyjdete na hlavní silnici. Chcete-li, můžete jít prostě po silnici do centra městečka, ale také je možné dát se ze silnice hned vpravo po zelené a pak mírně vlevo, abyste prudce stoupali, až uzříte kostelík sv. Ducha; od něj můžete jít dolů do centra buď po zelené, nebo delší cestou po křížové cestě - každopádně vyjdete u kostela sv. Havla, jenž si prohlédněte a dojděte na centrální křižovatku se zastávkou, na níž si je možné trasu rozložit (> doprava). Na křižovatce odbočte vlevo k náměstíčku, u nějž se dejte doleva, abyste se podívali na zámek a prošli se zámeckým parkem.
Potom se vraťte na náměstíčko a po zelené značce pokračujte údolím Liběchovky přes osady Boží Voda - se zajímavou kapličkou - a Malý Hubenov do přírodní rezervace Mokřady dolní Liběchovky, jež je přerušena v obci Tupadly, kde se u kapličky dáte vpravo ke hlavní silnici č.9, na ní doleva a za můstkem až druhou ulicí vpravo. Budete stoupat k zámečku Slavín, který je ovšem lépe viditelný zdola než zeshora, pak přejdete pole a dostanete se k lesu Království, kde se pozorně dívejte nalevo, neboť tam se nachází linie předválečného opevnění. Přes rozcestí s modrou vás zelená přivede na silnici a po ní do krásné vesničky Nové Osinalice, jíž budete stoupat na rozcestí, kde vás zelená povede mírně doprava, pak ven ze vsi a k lesu. V něm cesta spíše mírně klesá, až najednou začne poměrně prudce stoupat do zářezu, za nímž následuje obdobně prudké klesání na louku napravo. Před koncem této louky opusťte zelenou na cestu doleva. Cesta jde rovně mírně klesajíc, než se na rozcestí s cestou menší stočí mírně doprava a začne zvolna stoupat; vy ji ale v tomto místě opusťte a pokračujte původním směrem onou menší cestou. Stezka se trošku zužuje, ale stále je poměrně velká, než dorazí k mýtině; tu přejděte po jen velice mírně klesající pěšině, na niž v lese navazuje už jenom pěšinka, ale pohodlná. Ta vás přivede na rozcestí pěšin před loukou u Medonos - zde je nejlepší jít rovně a ačkoliv kousek před sebou již vidíte obec, v některých obdobích bude výhodnější podivné pole obejít levem, kde narazíte na cestu vedoucí přímo do centra vsi, v němž přeševše Liběchovku uvidíte na silnici č.9 autobusovou zastávku. Hned nad ní je kostel sv. Jakuba.