Orlické Podhůří - 34km
Základní trasa (Nasavrky - Ústí) je dlouhá 28km.
Měřeno krokoměrem (trasa Choceň,,aut.st. - Ústí n./Orl.,,aut.nádr.) 33,59km.

Trasa: (Choceň - Březenice - Hemže - Sudličkova Lh. - Orlice -) Nasavrky - Sudslava - Hájek - M. Skrovnice - Vel. Skrovnice - Brandýs n./Orl. - Perná - Rviště - Hůrka - Dobrá Voda - Klopoty - Říčky - Ústí n./Orl.
Oblasti: Východní Čechy; Orlickoústecko
Rozložení: v Bradýse nad Orlicí (19+15km)
Cesta z Chocně: Od nádraží vyjděte doleva podél trati, pod autobusovým stanovištěm narazíte na žlutou, spolu s ní podejděte trať, ale za ní je možná zajímavější zajít si cestou mírně doprava k zámku a pak se vrátit na žlutou po nábřeží.
Spolu s ní pak přejdete ostrov a za ním se dejte doprava na náměstí, nalevo můžete vidět kostel sv. Františka Serafínského.
Žlutá vás pak přivede zpět k Tiché Orlici, odkud budete stoupat kolem hřbitova s pěkným kostelem a přes Březenici do Hájku, na jehož konci je krásný poutní kostel Nanebevzetí P. Marie. Na rozcestí za obcí půjdete doleva a přes osady Sudličkova Lhota a Orlice dojdete do Nasavrk, kde odbočíte doleva a přijdete k zastávce.
Choceň - doprava: Rt011+010
Start: Nasavrky: Rt011+010 -> Choceň -> 660572 (Odbočka)
Popis trasy: Od zastávky Nasavrky jděte po žluté do centra obce; zastávka Odbočka je na rozcestí cca 1km západně od obce. Za Nasavrky půjdete doprava a pak po okraji lesa, kde si dejte pozor na špatné značení; nakonec se vám podaří dojít na cestu, kterou žlutá přetíná - zde si můžete zajít doprava k pozůstatkům tvrziště Chlumek.
Od tvrziště se vraťte na žlutou a po té nakonec dojděte až do Sudslavy, kde jde žlutá doprava a doleva; vy však nemusíte podle ní odbočovat doleva, protože pokud použijete až příští odbočku, dostanete se kratší cestou ke kostelu Proměnění Páně.
Od něj po hlavní silnici dojděte zpět na žlutou, níže si spolu s ní zkraťte serpentýnu (pozor - značka sice tvrdí, že máte jít přímo, ale ve skutečnosti se tím myslí nejprve doleva, pak přímo). Zpátky na silnici dojdete na křižovatku, kde půjdete doleva, pak můžete doprava přejít louku a silnici odbočující doleva opusťte přímo po cestě na Hájek. Údolím místního potoka se dostanete do kouzelné vísky, kterou si prohlédněte a vydejte se prudkým stoupáním doprava po zelené. Na kraji lesa skončí stoupání a začne klesání okrajem pole do Malé Skrovnice, kde se na silnici dejte doleva. Na začátku Velké Skrovnice opusťte zelenou šeboše přímo ke kapličce, u níž odbočte doprava, abyste prošli na zelenou jdoucí zadem.
Značka vás vyvede z obce a přivede na silnici, po které půjdete kousek doprava a pak doleva vstoupíte do Jiskrova údolí, které projděte (pozor, uprostřed musíte jít mírně doleva, abyste z údolí nevyšli) do Brandýsa nad Orlicí (> doprava).
Severně od brandýského náměstí se můžete podívat na kostel Nanebevstoupení Páně, nalevo od radnice pak vychází modře značená cesta k místní zřícenině hradu.
Až si památky prohlédnete, vydejte se po silnici napravo od radnice; cestou po ní nejprve uvidíte zámek a nakonec přijdete do osady Perná, v níž opět začíná přerušená modrá značka, s níž opustíte silnici po chvilce začnete prudce stoupat na kopec Zátvor. Nahoře pak půjdete po hřebeni s občasnými pěknými výhledy k obci Rviště, odkud je modrá nesmyslně zkrácena doprava, vy však zamiřte vpřed ke zvonici a přímo cestou kolem ní po staré značce vyjděte z obce, na rozcestí si nevšímejte nevhodně umístěné šipky doleva - jděte mírně doprava - a pak odbočte doprava k lesu, na jehož začátku vidíte velkou zrušenou značku. Stáčející se cestou dojdete na čtyřcestou křižovatku, kde jde stará modrá doleva, vy však můžete jít také rovně a hned doleva vystoupat na kopec, kde je nalevo od pěšiny pomník letcům.
Od pomníku se vraťte na modrou a dojděte po ní na louku, za jejímž středem vede cesta doprava, která pak pokračuje šikmo vpravo klesajíc lesem do vesnice Dobrá Voda, kde se opět spojíte s modrou, s níž opustíte silnici a cestou sejdete do osady Klopoty, kde přejděte asfaltku a podívejte se přímo k poutní kapličce u studánky.
Od ní se vraťte na modrou, s tou sejděte na rozcestí s červenou a spolu s touto vyjděte do Říček, kde obejdete kapličku a nad ní se značky rozdělí - modrá jde doleva vedboš vás lesem po svahu Podhoří na cestu do Ústí nad Orlicí, kde dole přejdete Orlici, za níž se spojíte se žlutou a odbočíte doleva. Na další křižovatce se značky rozdělují, vy pokračujte vpravo po žluté, s níž přejděte hlavní, Královéhradeckou, ulici a Zahradní vyjděte na Husovu, kde stále podle značky odbočte doleva a na další křižovatce doprava ulicí M. J. Kociána; napravo pak nejprve přejděte Hradební a potom odbočte, již bez značky, doprava ulicí vedoucí ke kostelu Nanebevzetí P. Marie, od něhož Kostelní ulicí přijdete na Mírové náměstí, které si prohlédněte a pak jej opusťte ulicí vycházející vpravo, a to ze vzdálenějšího rohu.
Zmíněná ulice se jmenuje Barcalova, přechází ve Velké Hamry a ústí na větší křižovatku, kde jen mírně doleva jděte ulicí M. R. Štefánika na světelnou křižovatku s hlavní silnicí pod centrem, kde přejděte na protější roh a pokračujte Štefánikovou k podjezdu pod tratí, před nímž se dejte vpravo ulicí Nádražní končící u železniční stanice.
Cíl: Ústí nad Orlicí: Rt010+011

Fotky: Orlickoústecko (327-359); Kněžnorychnovsko (001-003)