Po česko-polské hranici II - 28,5km
Trasa: Pomezní bdy - Rýchory - Stachelberg - Hor. St. Město - Dol. St. Město - Trutnov
Oblast: Severní Čechy
Rozložení: na Stachelbergu s cestou navíc ze Žacléře (17+16km)
Start: Horní Malá Úpa,,Pomezní boudy: 169105
Popis trasy: Z vrcholové zastávky Horní Malá Úpa,,Pomezní boudy vyjděte vpřed mezi boudami a kolem autobusového obratiště ke hraničnímu přechodu, kde se podívejte na ohromný rozcestník devíti značených směrů a vydejte se vpravo po polské hraniční zelené směřující hraniční cestou k jihu. Trasa zelené značky v celé délce úseku, v němž po ní hodláte jít, vede po státní hranici, a můžete se tedy řídit i hraničními patníky. Od zelené značky se brzy odpojuje vlevo červená a hraniční cesta vás vede po Pomezním hřebeni až na jeho nejvyšší vrchol a současně nejvyšší bod dnešní trasy - 1188,4m vysokou Lysečinskou horu. Z té trasa prudce klesá, stočivši se vlevo, k rozcestí se žlutou, z něhož pak pokračuje příjemnou hřebenovkou na kratičký souběh s červenou, již jste potkali už na Pomezních boudách, a rozcestí s polskou červenou. Dále lesem přichází na louku s pěknými výhledy zprvu jen na polskou stranu a do sedla s hraničním přechodem mezi českými Horními Albeřicemi a polským Niedamirówem; za přechodem se vám odkryjí překrásné pohledy na české Krkonoše se Sněžkou ukazovavší se vám po celou cestu z Pomezních bud. Nad přechodem se naposledy spojíte se známou českou červenou a společně s ní půjdete na Roh hranic, kde se zelená stáčí vlevo pokračujíc podle hranice, zatímco červená opouští státní hranici přímo k rozcestníku se zde začínající českou modrou, odkud již jenom po červené pokračujte na rozcestí u Rýchorského kříže, od něhož spolu s brzy se odpojující žlutou a zelenou (doprovázející vás v celém úseku) vystoupáte cestou s posledními dnešními pohledy na Sněžku na vrchol Kutná s rozcestím, z něhož červená pokračuje vlevo pěšinou do Rýchorského pralesa, kde cestou přes vrchol Dvorský les (1033,0m n.m.) narazíte na několik řopíků; správná cesta dolů zvláště s rozptýlením u bunkříku se vám může ztratit, proto si na její vedení dejte pozor. Pod hranicí přísně chráněné zóny v rámci Krkonošského národního parku na vaší červené skončí žlutá zkratka od Rýchorského kříže a červená vás vede k okraji lesa a současně KRNAPu, kde ihned uzříte bunkr T-S82. Během scházení od něj uvidíte nalevo bunkry T-S81A a B; k nim se můžete vydat zkratkou - cestou můžete nalevo vidět město Žacléř jako na dlani. Z místa, kde cesta se značkou zahýbá vpravo s dejte po louce k viditelnému T-S81A. Od něj by měla vést lesem pěšina s naučnou stezkou k T-S81B; my jsme šli spodem.
Od T-S81B se vraťte na cestu a červenou značku a po nich pokračujte na silnici, kde kolem krásně opraveného řopíku a zvoničky vchází přístupová cesta do areálu dělostřelecké tvrze Stachelberg. Zde si můžete trasu rozložit; další etapu doporučuji vést ze Žacléře (> doprava).
Červená značka je za zmíněným místem, kde se nachází také zastávka Trutnov,Babí,pevnost, vedena nově přes nejzajímavější část areálu navracejíc se později na svou původní trasu; pokud nechcete absolvovat zacházku - třeba z nedostatku času -, můžete se vydat vpravo po silnici do první zatáčky vpravo, kde tuto opusťte na cestu ke kamenolomu Babí; před ním se k vám připojí aktuální červená značka doprovázená zelenou.
Obě značky společně procházejí přímo lomem, později vás vedou kolem několika řopíků, z nichž jeden stojí přímo u cesty, a tří zajímavých křížků do lesa, v němž přejdou rozcestí se žlutou a na rozcestí Za Zámeckým vrchem se rozdělují - vy pokračujte po zelené. Zelená značka klesá asfaltovou cestou až do údolí řeky Úpy - nad ním jde do velkého vinglu, přičemž vpravo by mělo být možno si cestu k mostu zkrátit. Dole každopádně přejděte most a namísto po zelené jděte nyní vlevo po modré vedoucí cca 2,5km dlouhou promenádou podél řeky okraji trutnovských předměstí Horní a Dolní Staré Město, za nimiž podejdete železniční most; cesta se připojuje k ulici s automobilovým provozem a modrá pokračuje podél ní, vy ovšem jděte dále po promenádě podcházející silniční most, za nímž napravo nachází se trutnovské autobusové nádraží.
Pokud budete mít dostatek času, doporučuji se ještě podívat do centra města vzdáleného od aut. nádraží asi 500 metrů; v tomto vám může pomoci libovolná mapa. Pokud byste snad chtěli jet domů vlakem, jistě snadno zjistíte, že železniční stanice se nachází na opačném břehu Úpy na dohled od autobusáku.