Lužické hory - 32km
Trasa: Svor - Rousínov - Milštejn - Naděje - Hamr - Juliovka - Krompach - Hvozd - St. Falkenburk - Petrovice - Loupežnický v. - Tobiášova bor. - Popova sk. - Hrádek n/Nis
Oblast: Severní Čechy
Rozložení: Hrádek n/Nis - Krompach (21,5km)
                   Svor / Lesné - Krompach - Jablonné v Podj. (23km / 25km)
Start: Svor,,otočka: 510900
Popis trasy: Z autobusové zastávky vyjděte po směru jízdy a na křižovatce se spolu s hlavní ulicí stočte vpravo; můžete také zajít hlouběji do centra a vystoupat nahoru po červené, vzhledem k délce trasy však asi stojí za to vyjít na kopec po silnici č.9. Na kopci přijdete zatáčkou vlevo k nadjezdu nad tratí, před nímž přejděte a silnici opusťte vpravo po pěšince, po níž, jak brzy zjistíte, vede červená přiševší přes most. Značka vás svede do Rousínova, kde se dá doprava (nakrátko se tu schází se zelenou) a na rozcestí u křížku pak doleva. Odtud vyjde do lesa, jímž stoupá, pak trochu klesá a přijde na silničku, po níž jde kousek dolů a hned odbočuje doleva na jinou lesní silničku, jež nejprve pozvolna, později strmě stoupá k odbočce na hrad Milštejn. Značenou odbočku využijte - jděte cestou vlevo, prohlédněte si pozůstatky hradu a z blízkosti brány sklesejte pod hrad, abyste pokračovali mírně vpravo (při pohledu od brány) na lesní cestu; my jsme využili pěšinku jižně od hradu, ale ta vede trochu zpátky. Po této lesní cestě klesejte kolem skály Kočka, z jejíhož vrcholku je nádherný výhled (aspoň byl, když zde byla mýtina), také je odtud vidět Křížová věž, na Naději, kde pokračujte vlevo po silničce vískou k lesu, jímž kolem řopíku (nalevo hned u cesty) dojdete na rozcestí, odkud (rovně) sklesáte na Hamr, kde se spolu se silničkou stočte vpravo, až že zpět, žlutou značku jen překřižte a stoupejte na kraj louky, kde spolu s asfaltkou jděte podél okraje lesa nalevo; po chvíli lesem, v němž se dáte zase mírně doleva, projdete a budete klesat do osady Juliovka na křižovatce v údolí Svitavky. Zde se dejte doprava k silniční křižovatce s pěkným dřevěným rozcestníkem a hned na ní vlevo směr Krompach. Po silničce budete pohodově stoupat stále hustší zástavbou Krompachu do jeho centra. Tady vedle několika dalších krásných historických budov můžete vidět kostel Čtrnácti pomocníků a zámeček (největší objekt hned nad návsí).
Protože sem o víkendech jezdí jen jeden pár spojů v neděli odpoledne, budete zde v případě, že si tady trasu rozložíte, muset končit. Při rozkládání určitě projděte úsek Hrádek nad Nisou - Krompach a v další etapě si vyberte buď námi projitou trasu ze Svoru, nebo, zajisté také pěknou, cestu z Lesného přes Luž; z Krompachu pak v obou případech můžete pokračovat do Jablonného v Podještědí, ale pokud zde skončíte, druhá část trasy se vám zkrátí o 12,5km (> možnosti rozložení).
Jdete-li trasu celou, stoupejte z krompašské návsi po červené okolo odbočky k nejstaršímu ze tří památných tisů na úplný horní okraj zástavby, kde se červená dává doleva, aby obešla ohrazenou louku, ale klidně to můžete vzít rovně přes tuto pastvinu na státní hranici, po níž vede červená doprava. Značka se následně stáčí doleva a v lese prudce stoupá na cestu pod vrcholem Hvozdu, po níž kousek po vrstevnici přichází na rozcestí se žlutou, z nějž pokračuje v příkrém stoupání se schody na vrchol. Tam nejprve přijdete k restauraci s vyhlídkovou pěšinou; až z ní sejdete, vemte to po vrcholovém hřebínku na druhou kótu, kde stojí rozhledna, na niž se, byť tu platí německé ceny, vyplatí vystoupit a rozhlédnout se po okolí.
Od rozhledny se kousek vraťte na němckou modrou, spolu s níž nově vede i česká červená, a klesejte (z pohledu od rozhledny doleva) stezkou dvěma zatáčkami přicházející zpět na hranici přes rozcestí s německou místní žlutou (zde doprava, cesta se pak stočí doleva) na rozcestí Hraniční uzávěra (Kammloch), odkud pokračujte už jen po červené příjemnou lesní cestou nejprve po vrstevnici, pak mírným klesáním na rozcestí s modrou Na Šestce, z něhož půjdete doleva kousek s modrou, jež brzy odbočí vpravo a vy přijdete k odbočce na vrch Sokol se zbytky hradu Starý Falkenburk; protože toho však z hradu příliš nezbylo, rozhodli jsme se tuto odbočku, ani tu na Loupežnický vrch nevyužívat, ale prošli jsme si tu dnes poslední - na Popovu skálu.
Od začátku odbočky klesejte mírně doleva po cestě do Petrovic, kde se podívejte na zvonici, nalevo na kostel Nejsv. Trojice a pokud chcete, tak ještě na opačnou stranu po hlavní na kapličku.
Červená se na silnici dává doprava a ihned doleva k rozcestí s modrou, z něhož stoupá na louku, po níž jde k lesu, jímž si prochází nijak zvlášť nestoupajíc, až přijde k rozcestí, kde se dává kolmo doprava a začíná prudce stoupat do sedla pod Loupežnickým vrchem, na nějž vede značená odbočka.
Tady se červená spojuje s přeshraniční zelenou a společně jdou doleva a doprava k Tobiášově borovici, kousek za níž opouštějí cestu doleva a klesají na rozcestí s modrou, na niž přejděte. Povede vás vlevo a vpravo na křižovatku, kde se od ní odpojí zelená a jen po modré pak půjdete ke skalám, pod nimiž se setkáte s českou zelenou a už uvidíte Popovu skálu. Pod ní odbočuje vpravo pěšinka, jež by měla zkracovat cestu nahoru na ni; když žádnou zkratku nevyužijete, trochu si zajdete na rozcestí, kde začíná značená odbočka jdoucí po hřebeni pozvolna vzhůru ke skále. Zacházka na Popovu skálu však díky výhledu z ní rozhodně stojí za to.
Od skály sejděte po značené odbočce na rozcestí, kde tato začíná a kde se rozcházejí modrá a zelená; vy zelenou jen přejděte a pokračujte rovně po modré, jež vás povede vzhůru a pak po hřebínku na Sedelský Špičák, neboli Kohoutí vrch; také z něj se vám otevře nádherný výhled. Ze Špičáku sejdete okolo skal a budete se stáčet vpravo, po chvíli zase začnete klesat a stáčet se doleva, až nakonec přijdete na velkou a příjemnou lesní cestu, po níž se dáte doleva. Povede vás ke státní hranici a bude zatáčkami klesat na rozcestí u Bílého potoka, kde se dejte doprava. Potom tuto cestu podle modré značky opusťte doleva; dojdete na okraj louky, pak projdete ještě kouskem lesa a vyjdete z něj na dohled před Hrádkem nad Nisou, kde se dáte vlevo, přijdete na silnici, po té půjdete doleva a pak na křižovatce ostře doprava. Sejdete tak k Lužické Nise, již přejdete, následně se u rozcestníku stočíte doprava a krásnou alejí dojdete kolem opravené fabriky na cyklostezku, již později modrá opouští vpravo na lávku, ale vy jděte dál po cyklostezce a stále rovně i ve městě, než půjdete po větší ulici, spolu s níž se stočíte doleva a trošku vystoupáte; hned za zatáčkou se dejte doprava k náměstí a po něm vlevo. V jeho polovině určitě odbočte doprava ke sv. Bartoloměje, ten si prohlédněte a obejděte, vraťte se na náměstí a pokračujte k viditelnému chrámu Pokoje, za nímž dojděte na hlavní ulici a dejte se po ní doprava k nádraží.
Cíl: Hrádek nad Nisou:  t089 -> Liberec ->  154420
540074 540851

Fotky: Českolipsko (049-117); Liberecko (001-061)