Povodími Krounky a Novohradky - 19,5km
Trasa: Předhradí - Rychmburk - Zhoř - Brdo - Rabouň - Rvasice - Podchlum - Dolany - Dolanský ml. - Polánka - N. Hrady - Chotovice
Oblasti: Chrudimsko; Svitavsko
Kategorie: XLV. díl Průvodce
Start: Předhradí: 700820/680826
                            700820/680826 -> Proseč -> 620770
                                                                                  620773
                                                                                  620776
Popis trasy: Z autobusové zastávky směrem od Proseče (přesněji z jejího konce, takže se musíte maličko vrátit) vyjděte odbočkou do vsi; kdybyste přijeli z druhé strany, vemte to z křižovatky u začátku doleva po hlavní. V tom prvním případě potom pokračujte stále rovně - ulice skončí a dál pokračuje jen pěšinka přes údolíčko ke kostelu Panny Marie, u nějž se připojíte na hlavní, kde se obě varianty potkávají. Dál jděte dolů po hlavní na náměstíčko, odkud budete pokračovat doprava silničkou dolů, ale nejdřív se rozhodně dejte doleva ulicí vedoucí ke hradu Rychmburku. Až si ho prohlédnete, vraťte se na náměstíčko, kde jste opustili hlavní.
Klesejte po silničce vedoucí serpentýnami, takže se dívejte nalevo, kde narazíte na zkratku - velice prudkou pěšinu, po níž si zkraťte cestu a pod ní dojděte k mostu, za nímž se k vám připojí červená značka; nyní to můžete vzít po červené horem, ale také neznačenou pěšinou údolím - upozorňuji však, že cesta podél řeky je velice náročná. Pěšina po čase skončí, pak jděte po kamenech a pokud možno ve vhodném místě řeku přejděte (po pravém břehu byste nejspíš na značku také došli, ale já jsem raději přešel na druhý břeh); na levém břehu uvidíte cestu a pak přijdete k lávce, po níž řeku znovu přejdete a ocitnete se v bývalém lomu, kam k vám zprava sklesá červená.
Nyní projděte přímo bývalým lomem, zase přejděte Krounku a stoupejte po silničce až k zatáčce doleva, před níž ji červená opouští vpravo a přivede vás na jinou silnici, kde je rozcestí se zelenou a červená vás vede dolů po silničce, znovu přes říčku a nahoru na rozcestí, kde opouští silnici doleva, ale vy se od ní odpojte a jděte zatáčkou doprava dál po silnici do Zhoře. Tam trasa v zatáčce hlavní vpravo pokračuje po cestě doleva, ale nejprve jděte po hlavní k malé kapličce.
Od ní se vraťte na křižovatku v zatáčce a vyjděte po odbočující cestě. Kus za vsí narazíte na rozcestí, kde jděte vpravo a příjemnou cestou se nechte vést k vesnici Brdo. Před touto vesničkou se cesta stočí doprava, vstoupíte do ní a stočíte se doleva k návsi s kapličkou, projděte (vlevo) před kapličkou, hlavní ulici jen přejděte a klesejte na konec asfaltky, kde si vyberte cestu mezi dvěma domy; ještě před dalším domem jděte doleva na pěšinu a hned u lesa vpravo na malou pěšinku, kterou vstoupíte na cestu, jež v minulosti nejspíš bývala o dost větší. Touto stezkou se nechte vést až nahoru na stráň - nejprve stoupá mírně, později celkem prudce; nahoře se otočte zády ke srázu a jděte kolmo od něj (napravo od vás uvidíte zašlou cestu, kterou využijte), po chvíli přijdete na trochu větší cestu - možná by se dobře dalo jít po ní doleva a později po další cestě vpravo, ale jistější bude, když půjdete dál jako já, tedy rovně. Za chvilku tak přijdete na konec stezky na okraji louky s elektrickým ohradníkem, jejž překročte a jděte rovně; pokud přijdete k okraji zahrad, dejte se doleva a dojděte k plotu, podél nějž vede cesta do vesnice mezi zahradami. V Rabouni se spolu s cestou stočíte doprava a tohoto směru se držte, následně si vyberte mírně klesající cestu a nikam z ní neodbočujte. Později na louce pěkně uvidíte do údolí Novohradky, kam máte namířeno, ale stále se držte této cesty, jež klesá jen pozvolna a až za loukou přijde na malé rozcestí, kde se dejte mírně vlevo - dolů úvozem. Cesta vás přivede k domu a po chvíli i na větší cestu, po které jděte doleva. Přeševše Novohradku dorazíte na červenou, po níž se dejte vpravo. Údolím Novohradky přijdete na Podchlum, za nímž se červená dává doprava přes lávku, ale vy jděte zkratkou po levém okraji louky ke mlýnu; ten musíte obejít zleva po pěšince, ktará je za mlýnem špatně schůdná, ale nejspíš by šlo projít na louku ještě před jejím koncem; luční cestou potom dojdete do Dolan. V Dolanech se zase připojíte na aktuální červenou a údolím po ní dojdete na Polánku, kde se napojíte na silnici, po níž vás značka dovede do Nových Hradů. Tam nejprve uvidíte kostel sv. Jakuba nalevo a pak zamíříte po červené do centra, kde si prohlédněte zámek; chcete-li, můžete to vzít i parkem a následně křížovou cestou (v současné době není přístupná od kostela) na vrchol kopce, kde jsou pozůstatky někdejšího hradu.
Až se vrátíte na hlavní, pokračujte po ní (dříve takto vedla červená), takže po chvíli na křižovatce vpravo, a po silnici na křižovatku, kde se dejte vlevo do Chotovic. Z jejich centra můžete vyjít prudce stoupající ulicí (jen mírně vlevo z hlavní) ke kostelu sv. Prokopa.