Na výletní místa a hrady jižně od Luže a Chrasti - 40km
Trasa: Chrast - Podskala - Vrbatův Kostelec - Sv. Anna - Zdislav - Košumberk - Janovičky - Doly - Zad. Borek - Rychmburk - Šilingův důl - Kutřín - Rovinka

Oblasti: Chrudimsko
Kategorie: XLV. díl Průvodce

Rozložení: v Luži (19,5 + 20,5 km)
Start: Chrast,,náměstí: 700996 -> Hrochův Týnec -> 620001
                                                                                                620930

Popis trasy: V Chrasti vystoupíte rovnou na velice pěkném náměstí, v jehož středu stojí kostel Nejsv. Trojice; po jeho prohlídce vstupte na nádvoří zámku, z něhož lze vyjít také doprava na cestu, po níž od náměstí vede modrá značka. Za zámeckou budovou můžete také vstoupit (nalevo) do zámeckého parku, za nímž modrá ševši podél jeho plotu vstupuje do aleje ukončené kapličkou. U kapličky se značka stáčí vpravo, aby klesala nejkratší cestou na hráz Horeckého rybníka, můžete se však také vydat cestou od kapličky klesající prudčeji, která by vás měla dovést k podlažickému kostelu sv. Markéty; odtud se pak vrátíte podle mapy na konec hráze, kde se napojíte na modrou.
Značka vás pak povede podle okraje rybníka na místo, kde nalevo uvidíte pěšinku polem, po které dojděte na silnici, již pouze přejděte a opět po modré směřujte údolní silničkou na Podskalu, kde vás značka dovede ke kostelu sv. Jana Křtitele, u nějž spolu se zelenou přejde říčku Žejbro a pak vás povede stezkou podél ní, a to až k lávce před Vrbatovým Kostelcem. Zvláště nechcete-li chodit dívati se na kostel, nepřecházejte zde říčku, nýbrž jděte podél ní - mělo by to bez problémů jít až na silnici; jinak spolu s modrou Žejbro přejděte, výše se dejte vpravo, vlevo, před železničním přejezdem doleva a pak ještě jednou vlevo k návsi, z níž dobře uvidíte kostel sv. Havla. Z návsi pak podle značky pokračujte za most, kde se její stará a nová varianta spojí.
Modrá následně stoupá společně se zelenou nejprve po silnici, ze zatáčky doleva pak přímo, nahoře se stočí doprava a později se od zelené odpojí jdouc mírně doleva. Dále vás povede na okraj pole a tudy zase do lesa, v němž se stočí doleva, později přejde pole a lesem Venclovka dojde na rozcestí se zelenou, kde se dá doprava. Potom půjdete k silnici, přes ní a na klesání do údolí Anenského potoka, kde stojí pěkná kaple. Od ní budete stoupat nad údolí a nadále lesem půjdete přes dvě silnice až do Zdislavi, jíž sejdete k řece Novohradce. Hned za mostem odbočte za předpokladu, že si tady chcete trasu rozložit (> doprava), v opačném případě jděte doprava a nechte se modrou dovést ke hradu Košumberku, kde skončí.

Druhá část trasy je zpracována samostatně zde.

Cíl: Proseč,Miřetín,Rovinka:  620360 -> Proseč -> 650558 ->
840900 680019
-> Litomyšl ->  680741

Fotky: Chrudimsko (214-254, 462-466)