Z Jilemnice do Lomnice - 19km
Trasa: Jilemnice - Mříčná - Bystrá n/Jiz - Podkamínky - Košťálov - Želechy - Lomnice n/Pop
Start: Jilemnice,,aut. nádr.: 167221
Popis trasy: Z autobusového nádraží vyjděte skrz výpravní budovu s čekárnou, za ní popojděte doprava a vzdalujte se od nádraží kolmo stezkou vedoucí k náměstí. Náměstí přejděte do protějšího rohu a na křižovatce hned u jeho okraje se dejte vlevo - ke kostelu sv. Vavřince, u nějž vstupte vpravo do parku se zámkem. Od zámku se vraťte ke kostelu, obejděte ho a zpoza něj sestupte na ulici níže, po níž pokračujte doprava - po zelené značce.
Zelená vás přivede do Zvědavé uličky s krásnými chaloupkami, kolem nichž dojdete ke hřbitovu, za nímž narazíte na křižovatku s hlavní silnicí. Po ní budete kus stoupat, z vrcholu stoupání se podívejte zpět na Jilemnici i na Krkonoše a klesejte k lesu, v němž vás zelená povede ze silnice na pěšinku doprava. Lesem sklesáte k pastvině a po cestě vstoupíte do okrajové části Peřimova, jíž se budete blížit ke hlavní ulici; travnatou plochu nalevo však můžete přejít k lávce přes potok, za níž je pěšina podél zahrady, po níž zamiřte k silničce; na asfaltce se dejte doleva - už zase na zelené. To už jste na území Mříčné a za chvilku odbočíte doprava, vystoupáte k pěkné chaloupce, obejdete ji zleva a pak se dáte doprava podél okraje louky (špatně označeno). Dostanete se k okraji lesíka a potom se budete držet přibližně tohoto směru. V lese se pozvolna stočíte doleva a později přijdete na rozcestí, kde půjdete doprava a po chvíli vás zelená povede mírně vlevo. Dál se držte zelené jdouce lesem, později po hřebeni a nakonec ven z lesa, za nímž zamíříte doprava. Po čase dojdete na úplný horní konec Bystré nad Jizerou, kde se nakonec dáte vlevo po asfaltce. Pěkná silnička vás povede ke statku s pohostinstvím a na Podkamínky, kde se na křižovatce dejte vpravo podél zeměďáku a kousek sklesejte na rozcestí se žlutou. Tam zelenou opusťte doleva po žluté. Po malé silničce teď budete klesat přes osadu až do Košťálova, kde přejděte hlavní ulici i říčku Olešku a podél ní se dejte doprava. Až narazíte na silničku, odbočte vlevo a směřujte po asfaltce k lomu. Podejdete železniční trať a po chvíli budete u vjezdu do lomu. Zde si dejte dobrý pozor na vedení značky, ale nebojte se - průchod lomem po značce je bezpečný, jen je třeba dbát zvýšené pozornosti na provoz těžkých vozidel; u brány jde žlutá doprava a pak většinou rovně až na konec areálu, kde sejde pod haldu, kde uvidíte potůček, vtékající do potrubí pod lomem. Nyní jděte po pěšince údolím Želešského potoka - žlutá to ve skutečnosti ze začátku bere nějak vrchem a pěšina je trošku zarostlá, ale evidentně stále používaná; nakonec po ní vyjdete k vesničce Želechy a vystoupáte do ní, kde se žlutá dává doprava, ale pokud se nechcete vyhnout silnici za cenu o něco delší cesty, opusťte značku - jděte doleva. Vyjděte z vísky a na okraji lesa se dejte doprava po cestě, jež se nahoře stočí vlevo a po chvíli dojde na silnici č.286, po níž vpravo sklesejte do Lomnice nad Popelkou. Ve městě jděte rovně po hlavní do místa, kde se tato stáčí mírně vlevo - tam pokračujte rovně uličkou se zákazem vjezdu, jež vás přivede k autobusovému nádraží.
Nalevo nad aut. nádražím stojí zámek, kolem nějž se dostanete na náměstí, jež také stojí za návštěvu, na jeho dolním konci uvidíte ještě kostel sv. Mikuláše. Ve městě je také zajímavá čtvrť s dochovanou lidovou architekturou, kam jsem já sice nedošel, ale budete-li mít hodně času, můžete se podívat i tam.
Cíl: Lomnice nad Popelkou,,aut. nádr.*: 167221

Fotky: Semilsko (001-061)

13.8.2013
*) Někdy je zapotřebí přestoupit v Jičíně.