Máchův kraj - 37,5km
Trasa: Jestřebí - Braniborská jesk. - St. Splavy - Šroubený - Hradčany - Mimoň
Oblasti: Severní Čechy; Máchův kraj
Možnosti: -0,5km - vypuštění hradu Jestřebí
                  -0,5km - vypuštění Hradčanské vyhl.
                  -1km - vypuštění kostela v Mimoni
                  +1km - odbočka na Šroubený
                  rozložení v Hradčanech (24+13,5km)
                  rozložení ve St. Splavech a Hradčanech (10,5+13,5+13,5km)
                  rozložení ve St. Splavech a Hradčanech s cestou do Doks (15+13,5+13,5km)
Start: Jestřebí,,křiž. - doprava: 500005
Popis trasy: Ze zastávky jděte kousek rovně na červenou a po ní se dejte vpravo. Po chvíli dojdete k odbočce na hrad Jestřebí vedoucí i kolem zajímavého hřbitova.
Až se vrátíte jděte dál po červené okolo kostela. Značka opustí obec směrem k lesu a po nějaké době v něm začne prudce klesat. Pod klesáním jděte doleva po okraji lesa (špatně značeno), ale nevycházejte z něj. Na rozcestí se žlutou pokračujte po červené až na rozc. se zelenou. Po krátkém souběhu červenou opusťte na zelenou klesající ke krátké odbočce k Braniborské jesk. Po projití roklí zvanou Útočiště zatočí zelená doprava do Dlouhého dolu a pak přechází hlavní silnici a kolem Nového rybníka přichází do Starých Splavů. Kdo si zde chce trasu rozdělit, může skončit u vlakové zastávky, k níž zelená vede (> doprava).
Jinak na začátku splavského parčíku přejděte na modrou vedoucí také od nádraží po rovnoběžné uličce. Po chvíli značka stoupá na hráz Máchova jezera, na jejímž konci se nachází rozcestí morých a žluté, kde se dejte doprava. Po nějaké době dojdete k odbočce na Šroubený, kde sice nic moc k vidění není, ale pokud chcete, tak se tam podívejte.
Od odbočky modrá pokračuje kolem ,,jezera". Ale POZOR - značky ještě před hotely odbočují doprava - špatně označeno! Po nějaké době se modrá odpojuje od žluté, přechází dvě silnice a zatáčí doleva do překrásných Polomených hor. Nejprve stoupáte Velkou kraví roklí a časem dojdete k rozcestníku ,,U náspu", příhodně pojmenovaného podle zajímavého vysokého náspu, po němž naše silnička přechází. Na kótě 404,7 modrá opouští Dělovou cestu doleva a přes místo zvané V bukách přichází na okraj Popelového hřebenu, z něhož schází Štěrkovou roklí do Měděného dolu. Po nějaké době přijdete na rozcestí se zelenou. Spolu s ní vyjdete další Kraví roklí z hor, s nimiž se můžete rozloučit vystoupením na nádhernou Hradčanskou vyhlídku na Havraní skále na okraji Polomených hor.
Od odbočky dojdete do Hradčan, kde se u jedené odbočky kousek doleva nachází krásný památný jilm horský. Na konci tří značek (modrá, zelená, žlutá) se nachází i zastávka Ralsko,Hradčany (> doprava).
Ať už příště nebo teď vydejte se z Hradčan po poslední zbývající značce - žluté. POZOR - před koncem obce velmi špatné značení: pozorně se rozhlížejte zvláště napravo. Za obcí přejdete do dalšího prostředí - nížin kolem Ploučnice. Značka vás povede přes řeku a chvíli potom, co ji opustí, přijde do úseku, kde půjde předlouho rovně Borečským lesem na rozcestí s červenou, kde končí, ale červená půjde taky chvíli rovně, až po nějaké době zatáčí doprava a z lesa vychází do malé osady před Mimoní. Dále vede podél trati, přechází vlečku a přichází k nádraží. Ti, kdo se nechtějí podívat k místnímu kostelu půjdou po červené až na hlavní, kde odbočí doleva - viz další odstavec. Ostatní se tu od červené odpojí ulicí klesající doprava. Na další křižovatce jděte zase vpravo ke starému hřbitovu, podél nějž se stočte doleva ke kostelu. Od něj se vydejte dolů po schodech na jeho levé straně, dostanete se na hlavní, s níž přetnete červenou.
Na křižovatce se silnicí na Českou Lípu (před řekou) jděte doleva - přijdete k místnímu autobusovému stanovišti (napravo).