J3: Jablonná - Vestecký most - 30km
Trasa: Jablonná - Nebřich - Živohošť - Knihy - Hněvšín - Luh - Cholín - Bukevnice - Županovice - Zad. Háje - Hřiměždice - Borky - Vestec - Vestecký most
Oblasti: Dobříšsko; Neveklovsko
Kategorie: Proti proudu Vltavy
Rozložení: v Cholíně (15 + 15 km)
Start: Neveklov,Jablonná (> doprava)
Popis trasy: V Jablonné si samozřejmě můžete prohlédnout náves a okolí s pohledem na zámek, ale jinak pokračujte ve směru jízdy autobusu podél zámecké zdi na první křižovatku, kde se dejte doleva spolu ze zelenou a modrou značkou, přičemž modré se držte; vyvede vás kolem autobusového obratiště u zámku z obce a přivede do údolí Jablonského potoka, kde se zelená odpojí a vy budete pokračovat po silničce na okraj Nebřicha, kde jde modrá doprava a doleva k lesu a jím vás vede až na silnici 114 nedaleko před Živohošťským mostem. Most spolu se zelenou značkou přejděte a vystoupejte až na rozcestí s červenou, kde modrá i zelená končí. Tady se dejte vlevo podle červeného značení pěšinou k Živohošti, kde nakonec vyjdete na hlavní příjezdovou ulici, kde červená spolu se žlutou klesá daleko hluboko do vsi, kde obě končí; pokud chcete a máte čas, i vy se můžete podívat na centrum s kostelem, zřejmě však budete rovnou pokračovat doprava podle žlutého značení po silnici.
Žlutá v zatáčce silnici opouští a stoupá na kopec, až se dostane k tabuli naučné stezky na celkem výrazném lesním rozcestí, kde žlutá trasa pokračuje přímo; vy se od ní ale odpojte a dejte se doleva neznačenou zkratkou na Knihy. Cesta by se měla ihned stočit doprava, takže chvíli pokračuje vlastně rovnoběžně se žlutou, avšak na rozdíl od horní cesty se ubírá stále přímým směrem; již nedaleko před osadou Knihy překříží jinou velkou cestu a nakonec tedy u příjemného domu se zahradou vyjde na louku u Knih se zajímavými výhledy. Níže v Knihách se napojíte na asfaltku přicházející mimo jiné od zdejší chatové osady, která vás přivede k lesu a zde se stáčí vlevo; nyní se můžete držet asfaltky vedoucí oklikou také do Hněvšína, využít však lze i starou cestu, a to tak, že půjdete přímo podél levého okraje lesa až na konec louky, kde by měl v houští začínat zbytek původní cesty. Ověřená je však pěšina kousek nad koncem louky vlevo, a pak po pěšinkách na již zmíněnou starou cestu, která by však v celé délce lesního úseku měla být schůdná. Stará cesta od Knih ústí pod Hněvšínem zpět na asfaltku, po níž stoupejte obcí.
Hněvšínem vyjděte až nad jeho horní okraj, kde jde ostře doleva (víceméně zprava) již známá žlutá; po ní jděte nad ohradu a pak si cestu zkraťte po louce (značka jde podle okraje lesa) do jakéhosi zářezu louky šikmo nalevo od vás; na pravé straně konce zářezu je peší vstup do lesa, na cestu, po níž však žlutá nevede; větší, víceméně neklesající, cestou se musíte malý kousíček vrátit doprava a pak odbočit doleva již se značkou přicházející z protisměru a dále scházející prudký svah, pod nímž přejdete přítoky Vltavy Ústecký p. a Radíč a prudce vystoupáte zase nahoru, kde žlutá jde snad doleva a po chvíli se napojuje na asfaltku patrnou přímo před vámi, takže vy můžete projít lesním prostorem a dostat se tak na silničku se značkou zkratkou, pak se dáte doprava.
Po silničce nad Vymyšlenskou pěšinou vás pak žlutá dovede k soše sv. Jana Nepomuckého, za níž nalevo začíná pěšinka kolem odpočívadla, kterou klidně můžete využít, beztak se zase schází se žlutou odbočující vlevo za chvilku. Dále žlutá značka dospěje na rozcestí se zelenou, odkud bylo původně v plánu pokračovat vlevo neznačenou cestou ještě dále nad Vymyšlenskou pěšinou, kterážto možnost je ovšem bezpředmětná vynechávejíc krásnou rozhlednu na Veselém vrchu, a tak ji lze doporučit jedině místa znalým s použitím mapy a orientačního smyslu. Základní trasa nyní vede vpřed po žluté, přes rozcestí s modrou a po chvíli dle volby - k rozhledně na vrcholu Veselého vrchu (488,9 m n.m.) vede jak žlutá, tak neznačená cesta se šipkou ,,rozhledna". Vzhledem k dalšímu pokračování doporučujeme spíše pravou cestu (podle šipky); za chvíli narazíte na trochu zašlou směrovku označující místo odbočení prudkou pěšinou k vrcholu, na němž se tyčí rozhledna.
Až se pokocháte výhledem z rozhledny sejděte na žlutou značku vedoucí hned pod vrcholovou plošinou stáčejíc se rovnou k osadě Mokrsko, vy se však vydejte doleva, tedy vlastně v protisměru k vašemu dřívějšímu putování po žluté a dojděte na křižovatku s cestou, kde žlutá odbočuje doleva; vy se dejte výrazně vpravo širokou cestou směřující přímo ke zpevněné cestě, již překřižte a pokračujte původním směrem kolem odbočky doleva na místo, kde hlavní cesta odbočuje doprava a přímo pokračuje jenom cesta travnatá; vy můžete zkusit cestu doprava - určitě by vás měla bez problémů dovést na žlutou jdoucí od Mokrska podél potoka. My jsme však pokračovali přímo a jistě můžeme cestu doporučit jako pěknou, ale v závěru dosti náročnou - končí totiž u ohrazeniště, které musíte obejít horem a pak už s vědomím klesání doleva dojít na cestu vepředu, která se níže stočí vpravo a přijde k prudkému svahu do údolí Mokrského potoka, jímž vede značená cesta; tento svah se vyplatí sejít, ale i s pokračováním po cestě nadále se stáčející doprava byste měli nakonec dospět až ke žluté.
Ať už se na žlutou značku dostanete jakýmkoliv způsobem, dete se po ní doleva a dojděte do Luhu, kde překročíte Čelinský potok a ihned za lávkou opustíte velké cesty, po nichž byste mohli jít doprava či doleva, a začnete stoupat prudkou pěšinou vycházející rovnou od rozcestí vedouc na silničku ke Smilovicím, kterou překročíte a budete zvolna klesat k osadě Cholín s mostem přes Slapskou přehradu. V centru osady narazíte při překračování silnice 119 od mostu opět stoupající na svahy přehradu obklopující na autobusovou zastávku, kde je možné si trasu pohodlně rozdělit na dvě části (> doprava).
V Cholíně jinak silnici přejděte, ještě ve vsi pak trochu vystoupáte, v lese se však stoupání zintenzivní, abyste následně mohli pokračovat příjemnou pěšinou vysoko nad hladinou přehrady. Po dlouhé cestě se dostanete na širší lesní cestu, která se však po nějakém čase stáčí doprava míříc na Čelinu, v zatáčce tak musíte cestu opustit, na což si dejte pozor, protože odbočka není pořádně patrná, ani výrazně označená. Dále vás pak žlutá povede pěšinkou od Vltavy k Hubenovské zátoce, kde sklesáte až k vodě a podél zátoky se dostanete na její konec; tento obejdete a kousek se podél zátoky vrátíte, abyste pak odbočili doprava a vystoupali na louku, za níž vejdete do lesa a dostanete se až k pěkné zatáčce drátů 400kV, za níž se stočíte doleva, projdete krátký lesní úsek a za ním se přiblížíte nad Županovice, kde žlutá odbočuje doprava a asfaltovou cestou klesá na okraj vsi, kde se dává doprava a po chvilce stoupání opuští silničku doleva, aby dále stoupala kolem odlehlejší zástavby, pak se stáčí doprava a okrajem louky (resp. cestou) stoupá k převaděči a okraji lesa, podél něhož jde stále rovně spolu s cestou, po níž pak vede skrz les k polím a drátům, pod nimiž se stáčí doleva, aby pak dalším lesem vystoupala na Zadní Háje. V nich se na rozcestí dává doleva a následně lesem přichází až na louku nad Hřiměždicemi, jimiž nakonec dojde až ke kostelu sv. Anny, kde dnes nově končí a dál už pokračuje pouze zelená.
Tímto faktem se však nenechte odradit a po zelené a staré žluté jděte doleva hlavní ulicí poblíž zámku se stáčející vpravo; u křížku se hlavní silnice dává doleva, ale vy pokračujte podle značky zkratkou do osady Vestec, kde budete moct obdivovat kapličku jen kousek nad dnešní hladinou přehrady a nakonec přijdete k zastávce Hřiměždice,Vestec,obratiště, kde se žlutá a zelená rozdělovaly, což vás již nemusí až tak zajímat, neboť nyní ze staré žluté přejdete na červenou značku pokračující silničkou přes serpentýnu (nezapomeňte využít zkratku) k rekreačnímu středisku, kousek za nímž opuští silničku doleva - přecházejíc pole k silnici číslo 18. Velkou silnicí pokračujte vlevo k Vesteckému mostu, za nímž červená ihned klesá doprava zkratkou k řece; vy však značené trasy definitivně opusťte a po silnici pokračujte přímo k odbočce vedoucí zatáčkou pod most a na Řepiště. Zde stojí zastávka Svatý Jan,Nový most s možností cesty na přestup v Příbrami, Sedlčanech, či i Benešově.
Cíl: Svatý Jan,Nový most (> doprava)

Fotky: Benešovsko (093-094); Příbramsko (139-182)