Povodím Branné a přes Ramzovské sedlo do Horní Lipové - 25,5km
Trasa: Pusté Žibřidovice - Jindřichov - N. Losiny - Františkov - Branná - Splav - Ostružná - Ramzová - Hor. Lipová
Oblasti: Šumpersko; Jesenicko
Kategorie: Trasy WZ
Start: Jindřichov,Pusté Žibřidovice,kostel (> doprava)
Popis trasy: Ze zastávky Pusté Žibřidovice,kostel se vydejte vpřed po směru jízdy od Šumperka ke kostelu sv. Maří Magdalény, jenž obejděte po silnici a za ním se od silničky odpojte asfaltovým chodníkem s osvětlením a značkou Průjezd zakázán klesajícím do Jindřichova, kde se vrátíte na silnici sklesavší z Žibřidovic serpentýnami došeboše k mostu přes říčku Brannou, za kterým se dejte doprava po silnici č.369 vedoucí údolím zmíněné říčky spolu se železniční tratí. Silnička vede nejprve střídavě zástavbou a volným údolním prostorem, a to na okraj Nových Losin, za nimiž jde dále extravillanem údolím do osady Františkov a následně spolu s modrou k branenskému nádraží, kde se spolu s hlavní silnicí stočte na rozcestí doleva, a to nejen po modré, ale hlavně po žluté a naučné stezce, ke schodům napravo, po nichž opusťte kromě modré značky také silnici stoupaboše k centru, kde vás po historické budově turistické ubytovny ihned upoutá kostel Archanděla Michaela, následně pak hrad, zámeček, radnice a samozřejmě náměstíčko.
Z náměstí pokračujte po žluté a naučné stezce kolem hřbitova k přeložce silnice II/369, před níž se spolu s naučnou stezkou od žluté značky odpojte vpravo na cestu jdoucí úvozem, z něhož vystupte na louku napravo, abyste se pořádně rozhlédli; po louce se pak podél zářezu zvolna vraťte na cestu, avšak namísto naučné stezky odpojující se doleva se držte této cesty přímo klesající přes železniční trať do údolí Branné, kde se přeševše tento tok dejte doleva po zelené vedoucí po silničce, již zelená značka i tuto kopírující naučná stezka po chvíli opouštějí v zatáčce doprava nalevo (přímým směrem), pak procházejí samotu Splav a kolem dvou řopíků stoupají na rozcestí Nad Splavem, odkud přímo již jen po zelené klesejte do Ostružné v údolí Černého potoka; vesnicí jděte podle značky, abyste viděli také hřbitov a přiševše na silnici č.369 se dejte doprava ke kostelu Tří králů, od něhož pokračujte bez značení stoupajíce hlavní silnicí do osady Ramzová, kde můžete jít zkratkou šikmo doprava-vpřed přes parkoviště, následně se dejte doprava a pak mírně doleva, čímž si zkrátíte cestu po zelené zacházející si na rozcestí Pod lanovkou. Zelená vás dále povede lesem přes potůček, za ním doleva a následně u odpočívadla doprava na pěšinku přímo směřující k Vražednému potoku, kde sejdete na hráz, již přejdete, stočíte se doleva a za chviličku - v místě, kde se zelená dává ostře doprava, jděte bez značení rovně na nedaleké následující rozcestí, kde odbočte doprava a nechte se vést touto krásnou lesní cestou končící klesáním na asfaltku, po níž se dejte doprava a zatáčkou vlevo stoupejte do zatáčky doprava, z níž pokračujte rovně po modré, která velmi brzy opouští větší cestu klesající pěšinkami křížíc jednu větší cestu do aleje, jíž sejdete na dolní okraj Horní Lipové, kde na průtahu hlavní silnice 369 odbočte doleva, v zatáčce vlevo opusťte hlavní doprava a osovou ulicí Horní Lipové jděte údolím až k autobusové zastávce Rekreační středisko Sigma, kde odbočte vlevo, přejděte můstek přes potok a napravo najděte přechod rigolu, za nímž vás pěšinka vyvede na louku, po které jděte šikmo doprava jen zvolna se vzdalujíce od zástavby Horní Lipové; o dosti velký kus dál najdete nalevo krásnou malou železniční stanici Horní Lipová.
Cíl: Horní Lipová (> doprava)

Fotky: Šumpersko (262-330); Jesenicko (001-049)