Okružní - 21km
Trasa: Němčice - Zahájí - Litomyšl - Čer. Hora - Strakov - Člupek - Pudilka - Vlčkov - Němčice
Start: Němčice
Popis trasy: Vydejte se po modré turistické značce sledující silnici č.360 na Litomyšl, kam přijdete ulicí Zahájskou přivedboší vás ke vstupu do zámeckého parku, kde nechte modrou pokračovat dolů a přojděte vrátky do zahrady, kde kolem přírodního divadla vyjděte k zámku a před něj.
Napravo vidíte kostel Nalezení sv. Kříže a od východu ze zámeckého areálu jde přímo ulice Zámecká, od jejíhož pravého chodníku se odděluje cesta do klášterní zahrady, jíž projděte a vyjděte zpět na Zámeckou (na druhém konci zahrady můžete obdivovat velký kostel Povýšení sv. Kříže). Zpátky na hlavní ulici tuto přejděte a kolem školy a domova důchodců směřujte přes odbočku Lidické na zkratku k Prokešově, jíž jděte doleva spolu s červenou značkou. Značka vás přivede ke hřbitovu, kde jde podél něj doleva, ale vy vstupte na hřbitov a u kostelíku sv. Anny zamiřte doleva k zadnímu východu ze hřbitova, odkud pokračujte přímo po červené jdoucí mezi hřišti.
Na konci sportovního areálu dorazíte na začátek lesa Černá hora, kterým po pěšinkách podle červeného turistického značení dojdete na silnici, jež vás nakonec dovede až do vsi Strakov, kde se na návsi s kapličkou od hlavní odpojte zkratkou do dolní části vsi s Končinským potokem a rybníčkem, od něhož budete stoupat cestou směřující k lesu. Nyní vás povede lesní cesta - sklesáte k jednomu z přítoků Končinského potoka a podél něj se dostanete na výrazné rozcestí, kde jde značka mírně doprava, ale vy se od ní máte odpojit a pokračovat cestou nalevo k dalšímu rozcestí, od něhož v obě strany vedou pramenná koryta Končinského potoka - vy odbočte vlevo, abyste nad korytem stoupali a stoupali. Až potom, co se cesta stočí vpravo, krapet se zhorší a nakonec vás přivede na konec koryta, jako by někdy dříve přicházela jím. Nakonec se dostanete na širokou lesní cestu, která vás trochu vrátí a přivede na silnici, kde kousíček napravo vychází další cesta, a sice směřující z lesního parkoviště a odkladiště klád doleva. Vaše cesta jsouc krásná a široká jde vpřed mírně z kopečka; nejprve přejdete odbočku mírně doleva, pak mírně doprava, až se nakonec dostanete k rozcestí u lávky, odkud kousek vystoupáte na místo, kde velká cesta odbočujte vpravo; vy však jděte rovně cestou vedoucí k zajímavé lesní křižovatce, kam zprava přichází delší varianta příchodu od známé silnice a odkud budete prudce klesat ke Zlatému pásku, kde se na velkém rozcestí dejte doleva, ale hned po další, nevelké, odbočce doprava cestou vedoucí stále podél Zlatého pásku, kterého se pozorně držte, především na dvou příštích křižovatkách, kde je spodem pokračující cesta vždy velmi nevýrazná; nakonec přijdete na tzv. dolní tankodromy, které víceméně jenom překřížíte a budete pokračovat nakonec až ven z lesa, na louku před Člupkem, z níž vás cesta přivede do chatové osady a dále zpátky k potoku, za nímž přejděte hlavní silnici a další odbočkou stoupejte napravo a následně přes trávník do kopce, na němž stojí krásná kaplička.
Od kapličky se vraťte na silničku hlavní přístupovou pěšinou (nalevo od ní) a stoupejte po asfaltce až na Pudilku, kde se spolu se silničkou stočte doleva a dojděte do Vlčkova, kde si můžete zajít k modré kapličce.
Přímo silničkou, či zpátky od kapličky dojděte na náves, k zastávce Vlčkov s obratištěm, za jejíž boudičkou vychází cesta k Němčicím, před nimiž se v dolíku pod zeměďákem stočte doprava a cestou se nechte vést kolem úlů do sadu, zde doleva a následně doleva podél plotů, mezi něž pak cesta zajde doprava a přijde na němčickou spojovací ulici silnic 358 a 360.
Cíl: Němčice

Fotky: Orlickoústecko (470-473); Svitavsko (202-211)