Značená trasa 1853
Jablonné nad Orlicí -> Lanškroun - 30km

Délka základní trasy (z náměstí na náměstí) je 29km.
Měřeno krokoměrem (z nádraží na nádraží) 27,92; základní trasa 26,54km.

Trasa: Jablonné n/Orl - Bystřec - Čenkovička - Čenkovice - Buková h. - Výprachtice - Albrechtice - Lanškroun
Oblasti: Orlickoústecko
Rozložení: ve Výprachticích (15,5+14,5km)
Start: Jablonné nad Orlicí:  700820 -> Česká Třebová ->  t010 ->
700938 640112
700996 640384
-> Ústí nad Orlicí ->   t024
Popis trasy: Vyjděte před nádraží a vyrazte podél kolejí po směru jízdy vlaku od Ústí. Na přejezdu trať přejděte a stoupejte po hlavní k náměstí, z nějž se vydejte vpravo po modré 1853. Také to můžete vzít přes hřbitov s kostelem sv. Václava.
Značka vás povede z města po silničce vedoucí do Bystřece, nad nímž uvidíte kapličku, od které budete klesat zkratkou, napravo od níž je kostel sv. Jakuba. Až si jej prohlédnete, pokračujte spolu s modrou z pohledu ze zkratky doleva; údolní ulice se stočí vpravo a vlevo, pak zase doprava přes můstek a za ním jde vpravo, ale vy se od ní odpojte doleva a po modré turistické i cyklo jděte údolím Čenkovičky do Čenkovic. Tam, u kostela sv. Vavřince, přijdete na hlavní ulici a vyjdete po ní do ostré zatáčky, v níž odbočuje přímo cesta do rekreačního areálu. Jím dojděte k dalšímu kostelíku, u nějž, nebude-li zimní období, zamiřte vzhůru - skoro zpět k sedačkové lanovce a pod ní stoupejte až k její horní stanici, odkud to můžete vzít prostě rovně (nedostanete se tak na úplný vrchol Bukové hory, z nějž však není rozhled) na cestu, po níž vede modrá společně se zelenou; tady se dejte doprava. Modrá vás teď lesními cestami povede na okraj louky, z nějž odbočí vlevo na lesní pěšinku a bude pokračovat v klesání na Palouky, kde přejde mladou Moravskou Sázavu a začne maličko stoupat, aby pak pěknou cestou zase klesala do Výprachtic. Na zastávce Škola si zde můžete trasu rozložit (> doprava) a nad ni se podívat ke kostelu Proměnění Páně.
Od této zastávky pokračujte rovně na křižovatku u zastávky Kovárna, kde se dejte spolu s modrou doleva a níže odbočte na menší uličku doprava; po chvíli se stočíte vpravo a údolím Moravské Sázavy půjdete k pile, kde se údolí stáčí zase doprava. Nakonec se údolím, i po souběhu se žlutou značkou, dostanete do Albrechtic, jimiž dojděte na hlavní silnici č.43; tam, kde se údolní ulička stáčí doprava, to můžete vzít rovně a nahoru, abyste se podívali ke kostelíku sv. Anny, od nějž pokračujte rovně dolů zpět na modrou vedoucí údolím.
Před hlavní se spojíte se zelenou a na křižovatce pak jděte doprava; do Lanškrouna poté půjdete po cyklostezce. Ve městě odbočíte z hlavní k náměstí.
Z náměstí pokračujte rovně k autobusovému nádraží, k železniční stanici se od něho dostanete, když půjdete ještě dál rovně, a to až k železničnímu přejezdu, před nímž odbočíte doprava.