Značená trasa 0444 - etapa A
Hanička -> Mladkov - 21km

Délka trasy platí pro variantu z Haničky kolem pevnosti a dále do Mladkova; další možnosti jsou zaznamenány níže.

Trasa: Hanička - Zemská brána - Čihák - Čes. Petrovice - Kašparova ch. - Petrovičky - Mladkov
Oblasti: Kněžnorychnovsko; Orlickoústecko
Start: Rokytnice v Orlických horách,Panské Pole,Hanička (> doprava)
Popis trasy: Pokud nebudete chtít využít autobusu z Rokytnice, lze dojít na Haničku podle mapy přímo (+ 5,5km), nebo kolem pevnosti (+ 7,5km). Přímá cesta vede jednoduše po modré turistické značce; cesta kolem pevnosti odbočuje nad Horní Rokytnicí na zelenou a hned o něco níže se dává doprava po zpevněné cestě.
Při cestě ze zastávky Rokytnice v O. h.,Pan. Pole,Hanička můžete přidat okružní úsek kolem pevnosti, který je zahrnut do kilometráže trasy; jeho vypuštění znamená zkrácení trasy o 2km. Tato cesta vychází po červené a modré směr pevnost, ale ihned za zastávkou odbočuje doleva na malou lesní pěšinu, která po chvíli přechází větší cestu a pokračuje zřejmě ve stále stejném charakteru přímo ke vstupu do pevnosti. Odtud pokračujte po červené odbočce na rozcestí, odkud se nejříve podívejte přímo k dalším objektům a pak pokračujte zpět na červenou značku 0413 vedoucí zpět k autobusové zastávce Panské Pole,Hanička, kde začíná červená 0444.
Tato značka jde po hřebeni s objekty lehkého i těžkého pohraničního opevnění přes dvě rozcestí se zelenou; jen mezi nimi si dejte pozor na místo, kde hřebenová červeně značená trasa opouští asfaltku pokračujíc přímo nezpevněnou cestou. Po hřebeni vás značka přivede až nad Zemskou bránu, kde se dává doleva šeboš nad údolím Divoké Orlice, na něž jsou z ní místy moc pěkné pohledy, k silničnímu mostu, jenž přejdete a vystoupáte na Čihák, kde naproti hotelu vyjděte vpravo ke kapličce.
Za kapličkou si to namiřte šikmo doleva loukou a jděte přímo k silnici, po níž k vám přijde červená vedoucí dále silničkou do Českých Petrovic, kde na kuriózním kruhovém objezdu odbočuje doleva. Po silničce dále vyjdete na rozcestí pod Kašparovou chatou a ke hraničnímu přechodu s Polskem, od něhož silnička se značkou klesá k serpentýně, před níž se dejte dolů po louce a v zatáčce vlevo odbočte doleva ještě více podle značky zkratkou do Petroviček. Stále už budete klesat až do Mladkova, kde nalevo od návsi (u kostela sv. Jana Křtitele) je autobusová zastávka Mladkov,,u kostela. O něco dost dále pak je železniční zastávka.
Cíl: Mladkov (> doprava)

Fotky: Kněžnorychnovsko (068-091); Orlickoústecko (680-712)