Haná - Litovelsko - 35,5km
Trasa: Litovel - Vrapač - Římice - Bílá Lh. - Pateřín - Kovářov - Střemeníčko - Javoříčko - St. Pivovar - Bouzov - Jeřmaň - Loštice
Oblast: Severní Morava a Slezsko
Rozložení: v Javoříčku (19,5+16km)
Start: Litovel,,aut. st.: Rt011+010+270 -> Červenka -> 890801
                                                                                             t273
Popis trasy: Z litovelského autobusového stanoviště vyjděte směrem od Červenky po hlavní ulici na první křižovatku, kde odbočte doleva; napravo od této křižovatky je železniční zastávka město, kterou také můžete využít; ulicí, do níž jste vstoupili, dojděte na hlavní ulici procházející prostředkem náměstí (tedy ne první na náměstí vedoucí, nýbrž tu druhou) a po ní se dejte doleva, abyste na náměstí přišli; toto si prohlédněte a opusťte je levým vzdálenějším rohem, z něhož vychází ulička ke kostelu sv. Marka a kapli sv. Jiří, které si rovněž prohlédněte a zpřed kostela zamiřte mírně vlevo cestou vedoucí zpět na autobusové stanoviště. Na něm či v jeho blízkosti přejděte silniční průtah a na známé křižovatce odbočte vpravo k železniční zastávce, kde potkáte rozcestník červené značky.
Červená vás povede do chatové osady a tam se dá doprava a doleva (špatně označeno), později se přiblíží vpravo k řece Moravě a půjde pěšinou podél ní do národní přírodní rezervace Vrapač, v níž se od řeky vzdálíte a jí a po okraji přírodní rezervací Hejtmanka dojdete až na silnici s turistickým rozcestím, na němž červenou opusťte pokračujíce přímo po žluté značce k obelisku, na jehož blízkost vás upozorní rozcestník.
Dále vás žlutá přivede na zpevněnou cestu, přiblíží se k dálnici R35, zase se od ní vzdálí a později se spojí s modrou, s níž společně rychlostní silnici podejde, Římicemi pak dojde na rozcestí, kde se od modré oddělí a půjde vpravo k centru vsi s pomníkem a křížkem, nalevo za nimiž se můžete podívat ke kapli sv. Jana Nepomuckého. Dále přijde značka na konec obce, kde sice odbočuje ze silnice doleva, ale vy silnicí dojděte ještě kousek dál k pravoslavnému kostelu.
Od kostela se vraťte na cestu z tohoto pohledu vedoucí doprava - na ni odbočte; jít po ní však budete moci jen kousek, pak budete muset přejít na souběžný asfaltový chodníček, po němž překříživše silnici dojdete až do Bílé Lhoty, kde vyjdete přímo u katolického kostela a vpravo se můžete podívat na protestantský kostel. Postoupivše do centra obce můžete v případě dostatku času navštívit arboretum, za vstupem do nějž na rozcestí s červenou odbočte vlevo k zámku.
Od zámku se pak vraťte na rozcestí, kde skončila žlutá, a pokračujte po červené na druhou stranu (nyní doleva) zkratkou na silnici výše, zde doleva a doprava směr Pateřín. Na konci Pateřína se stočíte doprava, pak na rozcestí polních cest půjdete rovně a vystoupáte až do lesa; proševše kousek jím budete klesat po okraji louky na kraj Kovářova, kde jde červená doleva delší cestou přes vesničku a pak po silnici; vy se však dejte doprava a kolem lesíka nalevo dojděte pod dráty vysokého napětí, kde odbočte vlevo na luční cestu; ta se po chvíli stáčí doprava spíše k začátku lesa, ale vy si to můžete klidně namířit k jeho konci na vrcholu stoupání, odkud se vydejte doprava na cestu okrajovou částí lesa, kde můžete vidět staré značky; na rozcestí klesá vaše cesta mírně doleva, abyste se po ní dostali do brzy viditelného Střemeníčka; ve vsi nechoďte hned vlevo k silnici, nýbrž doprava a doleva k pravoslavnému kostelu. Teprve od něj zamiřte vlevo k silnici, kde se krátce napojte na aktuální červenou značku, spolu s ní dojděte ke kapličce a u ní odbočte zase po staré vpravo. Ta jde za hřištěm doleva po pravé straně dolíku - porostem zde vede pěšina, po níž vyjdete na louku na dohled od Javoříčka, kam když přijdete, můžete jít pohodlně jak malou uličkou (v tom případě se dejte příští odbočkou vlevo), tak hned dolů ke hlavní silnici a vpravo po ní; po silnici dojdete rovnou k autobusové zastávce, na níž si můžete trasu rozložit (> doprava). Ze zastávky můžete jít zkratkou mírně vlevo směrem k památníku vypálení této vesnice 5.5.1945.
U památníku si to namiřte mírně vpravo - tedy k jeho konci, nikoliv zpět; zde se napojíte na silničku s modrou turistickou značkou vedoucí údolím Javoříčky. Po ní jděte až na místo, kde se cesta již poměrně vysoko nad říčkou stáčí doleva; zde od ní odbočuje menší cesta, také se stáčející doleva, ale mírněji a klesající k Javoříčce; na tu se zde můžete odpojit od modré coby na zkratku, avšak pozor - o něco níže je brod, který lze jen velmi obtížně přejít suchou nohou; pokud zvolíte delší cestu, povede vás modrá značka, jestliže se rozhodnete překonat říčku u brodu, pokračujte poté přímo vzhůru po cestě na okraj lesa a z něj přímým směrem (nikoliv vlevo!) - cesta se nachází kousek napravo a vede k viditelnému stromu v zatáčce silničky, kde se opět napojíte na modrou, po ní dojdete na Starý Pivovar, zde se stočíte vpravo a vlevo a vyjdete na okraj souvislé zástavby vesnice Bouzov, jíž jděte na druhou odbočku doleva, kterou využijte, aby vás dovedla rovnou ke vstupu do parku, jímž dojdete k samotné hradní bráně.
Prohlédše si hrad Bouzov jděte hned od vstupu doleva podél hradeb (kolem hradeb se lze v případě zájmu projít) na stezku klesající ke kostelu sv. Gottharda, od nějž sejděte na náves, kde se zase napojte na modrou (vlevo); po chvíli s ní opusťte silničku na zkratku, níže ji přejděte a stoupajíce ji přejděte po druhé, abyste vyšli pěšinou s pohledy na hrad na kopeček a z něj klesali do údolí Třebůvky, kam dojdete ve vísce Jeřmaň, jíž projdete okolo kapličky k můstku přes řeku, před nímž se od silnice odpojíte doprava a půjdete cestou nejprve údolím, pak párkrát trochu nahoru a dolů a k lomu na droby, od nějž vás silnička dovede do Loštic, kde jděte rovně na náměstí, na němž naše trasa končí.
Nekončí zde však ještě tak úplně; pokud máte aspoň trošku času, měli byste po prohlídce náměstí po trase modré značky zajít ještě k viditelnému kostelu sv. Prokopa.
Cíl: Loštice,,náměstí: 930446 -> *
                                  930447 -> Moravičany -> t270 -> *
                                  * -> Zábřeh -> Rt270+010+011

Fotky: Olomoucko (001-099); Šumpersko (331-339)