Od České brány přes Litoměřice na Kalich - 30km
Trasa: Libochovany - Kalvárie - Vel. Žernoseky - Žalhostice - Litoměřice - Žitenice - Pohořany - Maškovice - Ploskovice - Těchobuzice - Vinné - Třebušín - Kalich - Třebušín
Oblasti: České Středohoří
Kategorie: LIX. díl Průvodce
Rozložení: v Litoměřicích (14+16km)
Start: Libochovany:  550908  -> Litoměřice ->  t072
550909 552633
Popis trasy: Ze železniční zastávky Libochovany vyjděte po směru jízdy od Litoměřic k podchodu, jímž projděte a pokračujte vpravo po hlavní ulici, z níž můžete vidět zámeček, až na náves s kostelem Narození P. Marie.
Od něj se vraťte k železniční zastávce, ale tentokrát jděte za podjezdem sice doprava, ovšem ne nahoru na zastávku, nýbrž po žluté, jež se po chvíli stočí doleva a následně opustí asfaltku vpravo, aby vás vedla k lesu, jímž budete stoupat. Nahoře přejdete louku a na okraji lesa narazíte na zelenou, z níž vede doprava odbočka na Kalvárii, kam vám doporučuji zajít, neboť je odtud nádherný výhled.
Z rozcestí pak scházejte dolů po zelené, jež vás přivede až k Labi, podél nějž se dáte vlevo na Velké Žernoseky. Tam - u přívozu - podejděte železniční trať ke kostelu sv. Mikuláše, u nějž zelená končí. Odtud pokračujte doprava po hlavní ulici a držte se jí před podjezd pod železnicí, jenž bude napravo, k němuž schází po cestě rovnoběžné s hlavní také cyklotrasa číslo 2, jíž se nyní držte. Za tratí vás povede doleva a vystoupá pro změnu k nadjezdu, jejž však nepřecházejte, nýbrž jděte za velkožernoseckým nádražím a spolu se silničkou se stočte vpravo, abyste přišli na křižovatku, kde se dejte doleva do Žalhostic. Těsně před železničním přejezdem zde odbočte spolu s cyklotrasou doprava; dostanete se tak na stezku vedoucí podél Labe až do Litoměřic, kde Pobřežní ulici i cyklotrasu opusťte u mostu na Písečný ostrov (s plovárnou) doleva - pod trať a za ní jděte vpravo uličkou U Pramene, na jejímž konci pokračujte rovně (zprava by bylo možné případně přijít dalším podchodem) po Rybářských schodech vzhůru na uličku Horní Rybářskou, po níž vlevo dojděte k bráně na Dómské náměstí (napravo), na němž stojí katedrála sv. Štěpána. Od dómu jděte doleva k bráně do ulice Dómské, jíž scházejíce, podívejte se také vlevo ke kostelíku sv. Václava; na větší křižovatce pak jděte jen mírně vpravo ul. Krajskou a potom doprava Michalskou na Mírové náměstí. Pokud si chcete trasu rozložit, dostanete se odtud na autobusové nádraží třeba jednoduše rovně ul. Dlouhou a u kruhového objezdu pak doprava (> doprava).
Až si centrální náměstí, u jehož pravého vzdálenějšího rohu stojí krásný kostel Všech svatých, prohlédnete, můžete pokračovat třeba nejkratší cestou - z prostředka vlevo ul. 5. května -, rovnou ke hradu Lidickou, nebo také z levého vzdálenějšího rohu rovně ke klášteru s kostelem sv. Jakuba, hned před ním vlevo Klášterní a rovně (ulice se stáčí doleva) jí a Okružní na konec té druhé na Lidické, po níž doleva dostanete se ke hradu. U něj přejděte hlavní ulici Na Valech, dejte se po ní doprava, pak doleva Sovovou, doprava Rooseveltovou a doleva Osvobození k parku. Nyní můžete pokračovat rovně k modré a po ní kolem rozhledny Mostky až do Žitenic; základní trasa však vede vpravo podél parku Žižkovou k baptistickému kostelu, u něj rovně po okraji parku a pak šikmo doleva zkratkou na chodník podél Daliborovy ulice vedoucí za parkem, po němž se dejte doleva. Nyní jděte stále rovně přes železniční trať a ul. Žitenickou, již opusťte v zatáčce za nemocnicí (rovně) do Zelenkovy, kudy dříve vedla i modrá. Na konci zástavby pokračujte rovně - cesta je malá a nepříliš pohodlná, ale nakonec vás vyvede z křovin na okraj pole, po němž budete směřovat ke skále Kočce, na niž můžete vystoupat a pokud nebude cesta napravo od ní schůdná, můžete to vzít před ní (nebo z ní) na aktuální modrou obcházející vrchol z druhé strany; každopádně přijděte na modrou a dejte se po ní doprava, abyste přišli do již z okraje města viditelných Žitenic. Tam dorazíte na hlavní, dáte se doleva a zkratkou vyjdete na náves, z níž si zajděte vlevo ke kostelu sv. Petra a Pavla a zámku nalevo od něj.
Z návsi pak pokračujte nahoru, odbočte doprava, ale ne po hlavní, nýbrž o kousek dál zkratkou, z níž půjdete ještě menší stezkou a nakonec se vrátíte na trochu klikatější hlavní ulici, po níž opustíte Žitenice. Na následující křižovatce - na začátku Pohořan - se dejte doprava (opusťte modrou). Potom jděte rovně a vyševše z Pohořan dojděte na křižovatku, z níž pokračujte rovně. Přijdete k vesničce Maškovice, jíž klesejte po hlavní ulici a následně se silničkou nechte dovést do Ploskovic, jimiž přímo přijďte na náves, z níž vede brána k zámku.
Prohlédněte si zámek a park a poté se vraťte na náves, kde se hlavní stáčí při pohledu z původního směru doleva; pokračujte po ní přes první odbočku vpravo (vedoucí podél zdi parku) na další křižovatku, kde se dejte mírně doprava. Tato silnička vás přivede do Těchobuzic, jimiž trasa prochází rovně, ale klině se můžete podívat i doleva - hlouběji do vsi. Dále po této silničce jděte přímo přes Vinné až do Třebušína, kde z návsi vyjděte ke kostelu sv. Mikuláše a kolem něj pokračujte po žluté, jež vás povede vlevo a postupně vzhůru k odbočce na vrchol Kalich, která začíná na odvrácené straně kopce.
Z Kalicha pak scházejte zpět na pásovou žlutou a po ní pokračujte dál (doprava), abyste přišli do Třebušína z druhé strany; žlutá pak skočí a zpátky na náves vás přivede zelená. Autobusová zastávka je v horní části návsi, společná pro oba směry.