Kolem Příbrami - 18,5km
Základní trasa (Lazec - Žežice) je dlouhá 16km.
Měřeno krokoměrem (celá trasa) 20,54km; základní trasa 16,7km.

Trasa: Drkolnov - Na Pilce - Lazec - Orlov - St. Podlesí - Drmlovo Pole - Břez. Hory - Příbram - Svatá h. - Hatě - Fialův ml. - Žežičky - Zdaboř
Oblasti: Příbramsko
Kategorie: LIV. díl Průvodce
Cesta z Drkolnova: Ze zastávky Příbram,Drkolnov,Podbrdská jděte přímo až na místo, kde už rovně ulicí pokračovat nelze; vy však pokračujte v přímém směru chodníčkem k benzinové pumpě, za níž se nachází přechod pro chodce přes silnici č. 18, za kterou následuje další chodník na menší silničku, po níž jděte vpravo. Později odbočte doleva k můstku přes Litavku a touto silničkou se nechte dovést na Lazec, kde vstupte do vsi a až na návsi se dejte doprava.
Doprava na zastávku Drkolnov,Podbrdská: 300098
                                                                    302097
                                                                    302098
Start: Příbram,Lazec
Popis trasy: Z Lazce vyjděte po žluté značce lesem k okraji Orlova, kde můžete jít doprava podle mapy ke kapličce, ale také podle nové verze žluté vodorovnější cestou na okraj vojenského výcvikového prostoru Jince, z konce Orlova pak lze odbočit vlevo k vrcholu Třemošná, ovšem prvonávštěvníkům bych doporučil spíše pokračovat rovně po žluté, neboť trasa je už tak dost dlouhá.
Žlutá za chvíli odbočí doprava a lesem směřuje ke Starému Podlesí - na velké křižovatce se stočí doprava a níže pak jde vpravo a vlevo. Ve Starém Podlesí vede doleva a doprava, dále přes Drmlovo Pole, přes Litavku a vzhůru na Březové Hory, kde jde z náměstí kolem kostela vlevo okolo husitského kostela k poutnímu kostelu sv. Prokopa, za nímž sejde na okraj zástavby a vlevo a vpravo směřuje ulicí k lávce přes nádraží, kolem něhož projde k rybníku Hořejší obora vedouc na náměstí T. G. Masaryka s kostelem sv. Jakuba. To opusťte podle značek vlevo ulicí Pražskou a pak se dejte doprava uličkou V Brance k začátku Svatohorských schodů, po nichž - bez doprovodu značky - vystoupejte do poutního areálu Svatá hora, jemuž vévodí velkolepý kostel Panny Marie.
Napravo od východu je pokračování žluté značky klesající na okraj Sázek, odkud projdete pěšinou k silnici 30, pak se dáte doleva a vystoupáte do osady Hatě, kde odbočíte vpravo a sklesáte k silnici I/30, již přejděte, ale nechoďte vlevo po staré silnici, nýbrž přímo ke hrázi rybníka a za ní cetou doleva podél něj zpět na asfaltku dovedboší vás k nadjezdu nad tratí č.200, za nímž můžete jít šikmo vlevo (nebo po silnici k rozcestí a doleva). Na okraji Žežic žlutá uhýbá doprava a vy s ní. Okrajem lesa přijdete před osadu Beránky.
Cíl: Žežičky
Cesta do Zdaboře: Před touto osadou k vám přichází zprava lesní cesta, na niž odbočte (skoro zpět). Tato cesta vás přivede na rozcestí s modrou zpátky na okraji lesa; zde se dejte doprava po značce vedoucí Zdaboří do blízkosti kruhového objezdu, za nímž se nachází zastávka Příbram,,Školní kruhový objezd na Prahu.