Okrajem Brd přes Bukovou u Příbramě - 23km
Trasa: Dobříš - Trnová - M. Buková - Buková u Příbramě - Čenkov - Amerika - Jince
Oblasti: Brdy střed; Dobříšsko
Kategorie: LIV. díl Průvodce
Start: Dobříš,,náměstí: PID 317
Popis trasy: Netřeba snad podrobně popisovat dobříšské památky; přijeli-li jste rovnou na náměstí, můžete si jej prohlédnout a také se lze vrátit hlavní silnicí na Prahu k zámku, kostelům a dalším zajímavostem.
Jinak se vydejte na opačnou stranu, než odkud jste přijeli, po žluté, zelené a modré odbočíte hned za náměstím doprava. Všechny značky společně pokračují rovně až na hlavní ulici mimo náměstí, kde se žlutá od ostatních odpojí vlevo; vy tak učiňte s ní a stoupejte k sanatoriu, za nímž žlutá odbočuje vlevo, ale vy spíše pokračujte přímo po silnici, po níž jděte k zemědělské osadě Trnová, kde silnici č.114 opusťte přímo (silnice stočivší se předtím vlevo jde doprava). Silničkou - Trnovskou cestou - se dostanete zpátky na žlutou a po obou společně pak dojdete až na rozcestí, kde žlutá opustí Trnovskou cestu doleva, na cestu Bukovskou. Vy také odbočte, ale pro další pokračování se již držte asfaltky, i když žlutá odbočí doprava. Cestou stále rovně jděte celkem dlouho, přejděte Černý most a dojděte na rozcestí, kde mírně vlevo jde nepříliš výrazná zkratka, naproti této cestě pak můžete vidět přicházet další cestu, z druhé strany; po správné identifikaci této odbočky ji použijte coby zkratku, abyste se na asfaltku vrátili až poblíž Malé Bukové, kde jděte přímo do vsi, již projděte a silničkou směřujte k velké Bukové u Příbramě. Na křižovatce u zámecké zdi narazíte na modrou, po níž budete později pokračovat vpravo; nyní ale jděte přímo kolem zámečku a na rozcestí vlevo, k návsi a kapličce.
Z návsi se vracejte po modré, vzhledem k níže zmíněné oboře však doporučuju více se zamyslet nad pokusem o zvolení lepší cesty, nežli je ta základní. Modrá zpět a na Jince totiž vede po silničce, již původně v zatáčce vpravo opuštěla přímo; zkusíte-li to, zjistíte však, že narazíte na bránu obory, kterou se samozřejmě můžete pokusit projít po staré značce; jinak ji budete obcházet po silnici a zpevněné cestě obrovskou zacházkou, až přijdete k východu u samoty Náves. Zde budete z rozcestí se zelenou pokračovat napravo od stavení a k lesu, jímž dojdete až na rozcestí s větší cestou, kde odbočíte vlevo, abyste sklesali k silnici údolím Litavky. Chvíli půjdete horem podél ní a pak na ni sestoupíte, abyste ji za chvilku zase opustili doprava a vystoupali na příjemnou cestu podle vrstevnice ke klesání do Čenkova, kde půjdete doprava ke křižovatce a pak se můžete dát vlevo, nebo vpravo, podle toho, zda chcete jít po nové značce podle Litavky a závodu, nebo horem vesnickou uličkou; tak se s modrou a červenou značkou znovu setkáte u dalšího můstku přes Litavku, odkud vystoupáte na silnici 118 a půjdete vpravo do osady Amerika, za jejímž koncem odbočíte doprava na cestu k jineckému nádraží.
Chcete-li, můžete od něj pokračovat do aleje podél silnice a dále do centra městečka.