Krajinou Netvořicka - 27,5km
Trasa: Radlík - Jílové u Phy - Borek - Kam. Přívoz - N. Ves - Vesnov - Pazderna - Břežany - Netvořice - Strážovna - Blaženice - Jablonná - Šeradovka - Koníček - Kašparov - Měřín
Oblasti: Jílovsko; Neveklovsko
Kategorie: LIV. díl Průvodce
Rozložení: v Netvořicích (14 + 13,5 km)
Start: Jílové u Prahy,Radlík: PID 332
                                              PID 341
                                              PID 362
Popis trasy: Vystoupivše z autobusu nad centrem města Jílové u Prahy se vydejte po směru jízdy silnicí; brzy se k vám připojí zelená a za Radlíkem vás navede na příjemnou zkratku klesající do centra a na náměstí, kde můžete obdivovat kromě jiných domů radnici a také kostel sv. Vojtěcha v jeho jižní části.
Zelená, jíž se i nadále budete řídit, vede z náměstí doleva silnicí směřující na Kamenici. z níž zelená, na rozdíl od modré, po chvíli odbočuje doprava, na což si dejte dobrý pozor; cesta vás vyvede za hranice zástavby, kde jde značka vlevo a vpravo, ale vy použijte zkratku rovnou k Boží skále.
Odtud se můžete rozhlédnout po kraji, pak budete pokračovat cestou zvolna se stáčející doprava, od níž potom odbočíte vlevo (neoznačeno) k plotům, kolem nichž sejdete do údolí Chotouňského potoka, s nímž podejdete železniční viadukt a na silnici se dáte doprava, abyste ji následně opustili doleva a vystoupali k nádraží, kde sice přejdete trať, ale pak se jí budete držet, až ji nakonec přejdete zpátky, podle šipky začnete klesat, oddělíte se od místní žluté, která šla dosud s vámi a dojdete na silničku k osadě Žampach, od níž kus napravo je viadukt Kocour, jenž budete moci vidět až při další cestě. Podél Sázavy se dostanete do obce Kamenný Přívoz, jíž přijděte až k mostu, u něhož se můžete od zelené odpojit a po silničce vystoupat k baroknímu kostelu sv. Ludmily, od něhož se pak k mostu budete muset vrátit.
A vrátivše se budete přeševše řeku pokračovat nejprve silnicí a potom dolů k řece, podél ní a kousek za splavem vzhůru k Nové Vsi, kterou projdete jenom po okraji a nedaleko vsi Lešany přejdete silničku na cestu k Vesnovu, kde se spolu se zelenou značkou stočíte doleva, následně ostře doprava a nakonec doleva si to namíříte asfaltovou cestou na část Lešan zvanou Pazderna, která přímo navazuje na Břežany, v nichž na návsi odbočíte doprava a po silnici půjdete až skoro do Netvořic, až v jednu chvíli odbočíte na pěšinu vpravo a do vsi přijdete zkratkou, aby v ní jste se dali na hlavní spolu se zelenou doprava, ale pak se značky, jdoucí doleva, nedrželi a přímou ulicí došli ke krásnému kostelu Nanebevzetí P. Marie, od něhož sejdete na zastávku Netvořice, ze které je na kostel nádherný pohled a kde si také můžete trasu rozdělit na dvě části (> doprava).
U kostela se dejte doleva (kolem zastávky na Prahu) a uličkou projděte na náměstíčko, kde se již znovu se zelenou dejte doprava a jděte ulicí a silničkou až k obchvatu Netvořic, který přejděte vstoupiboše na lesní pěšinku jdoucí ke krásnému můstku, jenž přejdete, budete stoupat a nahoře znovu vstoupíte do lesa, jímž přijdete na rozcestí s modrou, kde původně šla zelená doprava na Lhotu, kudy lze samozřejmě taky projít, nově pak vede s modrou doleva a po silnici; vy si však nejlépe nevybírejte ani jednu z těchto variant a pokračujte přímo neznačenou stezkou po levém okraji louky. Až se dostanete do rohu, vstupte do lesa; najděte si cestu dle libosti, ale neklesejte, možná zamiřte velmi lehce doprava, každopádně se dostaňte k mladému lesu, jímž projděte v přímém směru nějakou snesitelnou pěšinou a za tímto krátkým nepříjemným úsekem zamiřte vlevo k viditelné louce, po jejím pravém okraji dojděte k příjezdové cestě, po níž směřujte ke Lhotě, odkud sem přichází stará zelená odbočujíc (z vašeho pohledu) doleva. Dejte se po ní a později podle starých značek vpravo; pěšinami se musíte dostat na okraj lesa, kam zleva přichází nová zelená (možná se k ní připojíte i o něco dřív).
Dále můžete jít vpravo po zelené, nebo přímo zprvu podle okraje lesa a následně přes pole, příp. jenom okrajem lesa, každopádně si tak zkrátíte cestu na zelenou vytvářející půlkruh, tato k vám přijde zprava. Dále se zelená stáčí doprava scházejíc ke statku a rybníku na Strážovně; podél rybníka se potom dostanete na jeho hráz a dále na silnici se zastávkou Rabyně,Strážovna, kde se dáte doleva a přijdete na rozcestí nad Blaženicemi, kde překřížíte silnici od centra Rabyně do centra Neveklova a spolu s přeloženou žlutou sejdete do centra vsi, kde odbočíte doprava a u kapličky půjdete okruhem vpravo přes potok a okolo rybníků na cestu okrajem pole vedoucí k Jablonné. Vstoupivše do vsi přijdete na silničku od Měřína a dáte se doleva; ačkoliv dále budete od rohu zdi zámeckého parku pokračovat doprava po zelené, nyní si zajděte podle žluté značky vpřed k návsi, kde se podívejte na zámek, krásně viditelný od kapličky, od níž se následně vraťte na zelenou a pokračujte silničkou k Jablonskému potoku, kde zelená odbočuje po pěšině doprava, avšak nově stoupá pěšinou mírně vpravo, zatímco vy jděte podle staré verze pěšinkou levější, jdoucí rovnoběžně se silničkou k chatové osadě.
Na silničku později sejdete a po ní se dostanete do středu osady, kde se asfaltka stáčí doprava, ale vy půjdete rovně ,,soukromou cestou", také se stáčející doprava stoupajíc k serpentýně, nad níž se vrátíte k chatám, kde se dáte doprava podél nich a potom budete pokračovat pěšinkou v prodloužení široké cesty, kudy dřív vedla zelená; neklesejte a nechte se vést pěšinou, nakonec sejdete maličko níž a stočíte se doprava na cestu nad dolíkem, za jehož koncem k vám cestou zprava přijde aktuální zelená a povede vás až ke Slapské přehradě pod Měřínem.
Odtud budete stoupat, stoupat a stoupat; zprvu po okraji zástavby a lesa a potom dlážděnou silničkou jsoucí osou Měřína; až na vrcholu stoupání narazíte na cílovou zastávku Rabyně,Měřín.
Cíl: Rabyně,Měřín: PID 438/390

Fotky: Praha Z (256-293); Benešovsko (095-106)