Po značené trase číslo 1 - část H - 23km
Trasa: Beroun - Zdejcina - Stradonice - Nižbor - Roztoky
Start: Beroun,,aut. st.: PID 380
Popis trasy: Z autobusového stanoviště vyjděte po lávce přes Berounku a dále - spolu s turistickými značkami - k Pražské bráně, jíž projděte na náměstí a projděte do jeho protějšího rohu - ke kostelu sv. Jakuba Většího. Zde už budete na značené trase 0001, jež vás za kostelem povede doprava, na světlech přejdete hlavní ulici a půjdete Talichovou stále rovně ven z města. Za koncem zástavby opustíte silnici a sejdete k potoku, kde se červené značky rozdělují - vy jděte doprava na pěšinu prudce stoupající pěšinou podél plotu. Nad chatovou osadou se stočíte doleva a lesem nakonec dojdete až na silnici, po níž přijdete do Zdejciny a dáte se vpravo. Nyní budete klesat po silnici a několika zkratkách až do údolí Berounky, kde se stočíte doleva a dojdete do Stradonic. Jimi vás značka provede po hlavní ulici a pak dorazíte do Nižbora, kde jděte na křižovatce rovně a hned za ní opusťte ulici doprava na stezku stoupající k zámku. Za ním vyjdete na silnici, jež sem vystoupala pozvolněji, a za okrajem Nižbora ji - stáčející se doleva - opustíte rovně na cestu k lesu, jímž sklesáte k potůčku, přejdete ho, ale nepůjdete po cestě podél něj, nýbrž zase nahoru, abyste přišli k odbočce na vyhlídku Čerchov.
U ní se vlastní značka stáčí vlevo, o poznání později jde doprava, přejde cestu a následně se dává po menší doprava. Po čase tuto cestu opustíte doprava, přijdete zase na tu velkou, dáte se po ní doleva, pak zase doleva a následně vpravo sklesáte do chatové osady, jíž vás červená přivede k prudkému srázu do údolí, ka sklesáte, půjdete kousek společně s modrou a potom se dáte doprava. Vystoupáte na údolí a polní cestou dojdete na rozcestí se žlutou u Žloukovické hájovny, kde se dáte doleva a budete stoupat po cestě lesem, již výše (u přístřešku) opustíte mírně doprava na cestu klesající ke Žloukavě. Dole půjdete rovně vzhůru podél jednoho z pramenů Žloukavy přes Pustou seč a nakonec prudčeji vzhůru k silnici, kde se dáte doleva na křižovatku a na ní rovně pryč ze silnici - po cestě na rozcestí Dlouhý hřeben, na němž se sejdete se druhou červenou od Berouna; tady se dejte doprava a jděte přes rozcestí se žlutou zase k silnici, po níž půjdete kousek doleva, pak ji opustíte na duhou stranu a budete intenzivně klesat do Roztok, kde přijdete na rozcestí se žlutou; pokud trasu nejdete v sezoně provozu víkendových spojů linky 310081, dejte se tady doprava po žluté, jež vás přivede k nádraží, odkud dojedete vlakem do Berouna; jinak pokračujte doleva po červené, s níž se pak dáte doprava a přijdete na hlavní ulici, po níž budete klesat do zatáčky vlevo, kde ji opustíte rovně do prudčeji klesající uličky k mostu. Linka 81 by zde sice měla stavět na zastávce U mostu, ale ve skutečnosti začíná napravo - u označníku zastávky Roztoky,,závod.