Okolí Dolního Újezda - 12,5km
Měřeno krokoměrem (ze zast. Osík,,pošta) 10,77km.
Trasa: Osík - Dol. Újezd - Václavky - Lažany - Morašice
Oblasti: Svitavsko
Kategorie: XX. díl Průvodce, doplněk +
Start: Osík,,cihelna: 700820
Popis trasy: Pokud chcete mít trasu o trochu kratší, můžete vystoupit na zastávce Pošta, přímo na níž přejděte na levou stranu ulice (z pohledu od Litomyšle) a klesejte na mírnější cestu do údolí, po níž se dejte vpravo, přejděte Desnou a jděte přímo po jejím druhém břehu kolem sochy sv. Jana Nepomuckého na uličku stoupající do místní části Zmrzlák na jižním konci obce. Jestliže se však chcete podívat ke kapličce, začněte na zastávce Cihelna a za ní se dejte vlevo ulicí klesající k Desné, po jejímž přejití odbočte vlevo na cestu stoupající ke zvonici. Od té se vraťte k můstku a jděte na druhou stranu (takže od zvonice rovně). Po tomto břehu říčky půjdete jen trochu nahoru a až se vrátíte dolů, dejte se vlevo do zmíněné místní části označené značkou.
Nahoře se cesta stočí doprava a povede vás k posledním domům, kolem nichž opusťte Osík a nechte se vést příjemnou cestou okrajem lesa vysoko nad údolím Desné; po chvíli si cestu oproti klikatící se říčce zkrátíte mezi poli, aby se k vám napravo zase přiblížil les, za nímž začíná mírně vpravo klesající pěšinka vedoucí kolem krásně opravené sochy Madony na kraj Dolního Újezda. Zde dojděte na asfaltovou uličku a klesejte k Desné, u níž jděte přímo k můstku, přejděte ji a pokračujte údolím na křižovatku, kde se stočte hodně doprava a stoupejte nejprudším chodníkem (nalevo od ulice pro auta) vedoucím rovnou do centra městečka s různými zajímavosti, z nichž největší je kostel sv. Martina. Až si prohlédnete náměstíčko (napravo), vstupte na hřbitov (nebo tam jděte rovnou), napravo od kostela se podívejte na křížovou cestu a vyjděte ze hřbitova brankou za ní (tedy napravo za kostelem) k faře, za níž odbočte doleva po chodníčku do nové zástavby, kterou stále ve stejném směru projděte až na silnici (východ je kousek nalevo od konce ulice, jíž půjdete), po níž se dejte doprava. V zatáčce vlevo silnici opusťte rovně na pěknou cestu, jež vás povede na okraj lesa, ale pak, když se les trošku vzdálí, z čista jasna skončí; zde se dejte doprava a na kraji lesa doleva, za chvíli vpravo do něj vstupuje druhá cesta, po níž jsem do něj odbočil i já; kdyby bylo pole schůdné, nejspíš by bylo lepší jít stále rovně, až byste nakonec vstoupili do lesa po té správné cestě. Jinak ale bude nejspíš lepší touto cestou do lesa vejít a později se dát doleva po jiné cestě, která tuto křižuje; když přijdete na trochu větší cestu, můžete se dát mírně doprava po ní, ale já jsem takto přišel k okraji pole, podél nějž vedla lesem vlevo lesní cesta, které vyústila na další, po níž vpravo již bylo možné z lesa vyjít na pěknou cestu k osadě Václavky - to byla ta, po které se původně mělo lesem projít. Cesta do Václavek už je příjemná a neskrývá žádné úskalí; na okraji vísky se dejte doleva po silnici a nechte se jí vést zatáčkou vpravo do Lažan, kde se podívejte na náves (nalevo za autobusovou zastávkou) a spolu s hlavní ulicí se stočte vlevo, abyste vyševše ze vsi směřovali přímo do Morašic, kde to vezměte zkratkou po schodech ke kostelu sv. Petra a Pavla, od nějž pokračujte buď rovně k zastávce Rozcestí (na hlavní nalevo), nebo doprava k zastávce Hostinec.