Přes Českou Třebovou na okraj Ústí - 25km
Základní trasa (do Knapovce) je dlouhá 20km.
Měřeno krokoměrem (do Hylvátů) 24,12km.

Trasa: Zhořský kop. - Čes. Třebová - Rybník - Skuhrov - Hor. Houžovec - Knapovec (- Hylváty)
Oblasti: Orlickoústecko
Kategorie: XX. díl Průvodce, doplněk +
Start: Česká Třebová,Svinná,rozcestí: 680741
Popis trasy: Ze začátku zastávky Svinná,rozcestí směrem od Litomyšle vyjděte cestou kolmo vpravo, jež zkracuje příchod k silnici na Svinnou, napojivše se na niž jděte po ní jen kousek a odbočte (spolu s cyklotrasou) doleva na cestu k lesu, jež vás přivede na rozcestí zelené a žluté Nad Svinnou, z nějž se vydejte vlevo po žluté, která jde stále rovně (po chvíli začíná prudce klesat) na okraj České Třebové, kde vás povede nadále přímo k železničnímu podjezdu, před nímž žlutá spolu s modrou odbočuje doprava, ale vy pokračujte rovně Litomyšlskou na světelnou křižovatku, z níž jděte rovně a na další křižovatce s Hýblovou vpravo kolem kostela sv. Jakuba Většího na Staré náměstí, kde znovu narazíte na žlutou, jež vás povede rovně kolem továrny Korado na rozcestí na Rybník, kde odbočte doleva a po chvíli v Rybníce znovu, abyste šli údolím Skuhrovského potoka s několika studánkami (můžete využít i alternativní cestu po místním značení) na rozcestí s červenou Doly a dále Mločím dolem na rozcestí Pod Palicí a na Třebovské stěny, po nichž dojdete na Skuhrov, kde sejdete na křižovatku, odkud budete pokračovat spolu s modrou doprava. Nahoře stoupání můžete zamířit mírně doleva ke konci lesa, kam můžete vidět jít cestu, po které vede žlutá; ta vás svede do Horního Houžovce, kde ji můžete, abyste se podívali k zajímavému kostelíku Panny Marie, opustit vpravo; abyste se k němu dostali, musíte odbočit na mírně doprava stoupající cestu začínající u objektu se všemožným haraburdím (ten je nalevo); kostel není vidět z údolí a v mapě je špatně vyznačen, tak dávejte pozor.
Z Horního Houžovce vás žlutá svede po silničce do Knapovce, kde můžete skončit na zastávce Horní Houžovec,rozc., podívat se ke kostelu sv. Petra a Pavla, či dojít až na ÚNZ na hlavní silnici nahoře; další možností je pokračování do Hylvátů, jež se hodí při jízdě na Českou Třobovou, nebo do centra Ústí.
Cíl: Ústí nad Orlicí,Horní Houžovec,rozcestí
Cesta do Hylvátů: Chcete-li jít kolem kostela, vydejte se z rozcestí na Horní Houžovec ve směru žluté, ale hned ji opusťte na stoupající cestu napravo od ní; od hřbitovního kostela by pak měla vést klesající cesta zpět do údolí, jímž vede žlutá.
Jinak tedy můžete jít spodem po značce, která vás již po spojení obou variant přivede na silnici, kde si dejte veliký pozor - cesta zde není vůbec označena, navíc alespoň v mé mapě je zanesena zcela chybně: Musíte jít nejprve doprava (tedy nikoliv rovně k přístřešku) a o kousek výš vlevo; lesem vás snad značka provede dobře, ale za ním nesměřuje doprava, jak by se mohlo zdát, nýbrž lehce vlevo, aby s cestou viditelnou opodál sešla zpátky ke Knapoveckému potoku, obešla vstup do zahrádkářské osady a vyšla na okraj pole, po němž vede ke kraji další chatové osady, do níž na dolním konci asi nejde moc snadno vstoupit, proto jděte podél ní na její horní okraj a tam doleva na cestu podle zahrádek (žlutá by tudy měla vést, ale neviděl jsem ji zde). V půli cesty by značka měla odbočovat doprava; troufáte-li si pokračovat po tomto značení, můžete ji sledovat do cestra města Ústí nad Orlicí.
Jinak nemusíte řešit, kudy pokračuje žlutá, a jděte prostě rovně na silnici, již přejděte, jděte vlevo na křižovatku a na ní vpravo k železniční trati se zrušeným přejezdem. Nejste-li méně pohybliví či ustrašení, můžete zde s velkou opatrností přejít, jinak se nechá využít nadjezd viditelný pěkný kus nalevo. Za přechodem to můžete vzít vlevo přes hřbitov na parkoviště, přes ně na silničku a po ní doprava na křižovatku, kde se stočte spolu s hlavní doleva a dojděte na osovou ulici Hylvátů (kousek napravo od vás je kostel sv. Anny), kde nalevo od vás je u provozovny ČSAD autobusová zastávka Ústí nad Orlicí,,II sídliště.