Krajinou Ležáku, Žejbra a Krounky - 62km
Dle počítače 58,91km. Průměrná rychlost 15,5 a maximální 44,8km/h.
Trasa: Hroch. Týnec - Přestavlky - Trojovice - Nabočany - Kočí - Tři Bubny - Zaječice - Bítovany - Žumberk - Louka - Vrbatův Kostelec - Skála - Podskala - Podlažice - Chrast - Podlažice - Dobrkov - Radim - Luže - Chlumek - Košumberk - Janovičky - Doly - Pod Lhotou - Lhota u Skutče - Zbožnov - Skuteč
Oblasti: Chrudimsko
Kategorie: Trasy XY
Start: Hrochův Týnec: Choceň -> t010 -> Moravany -> t016
Popis trasy: Protože cesta od nádraží vlevo s nějvětší pravděpodobností není průjezdná, vyjeďte od staniční budovy doprava, na hlavní doleva a potom, chcete-li se také podívat k zámku, pokračujte rovně, podle mapy k němu, potom zpátky a kousek po hlavní; jinak se ale dejte hned zase doleva, až nebude možné jet rovně, stočte se vlevo, pak vpravo a po cestě přes můstek dojeďte na silnici od Dašic, kde se dejte vpravo a hned potom mírně doprava ulicí k mostu nad náměstím v blízkosti kostela sv. Martina.
Za nadjezdem jeďte doleva; přijedete tak ke křbitovu s kaplí, z křižovatky u nějž jeďte doprava po silnici do Přestavlk, na jejichž začátku uzříte zámek. Na křižovatce za zámkem zatočte doprava, pak se stočte doleva a za kapličkou odbočte doprava; sjedete k Ležáku, který po druhé přejeďte a vjeďte do Trojovic, jimiž se dostanete ke kostelu sv. Michala, u něhož se dejte doprava a za ním potom rovně na vedlejší silnici, po které jeďte přímo do Nabočan, kde se na návsi s malou kapličkou dejte doleva; stočivše se doleva pak odbočte vpravo a dojeďte do vesnice Kočí, kde ještě před křižovatkou s hlavní ulicí odbočte doprava směrem ke kostelu sv. Bartoloměje.
Až si ho náležitě prohlédnete, pokračujte po hlavní (nelevo od příjezdové uličky) směrem zpět, na křižovatce s ulicí od Nabočan rovně a na konci obce levou ze silnic vzhůru na Tři Bubny, kde stojí hřbitovní kostel sv. Jiří. Na křižovatce u něj se dejte doleva, hřebenovou silnicí jeďte na další křižovatku a tam doprava směrem do Zaječic. V Zaječicích potom jeďte po hlavní doleva z kopce na křižovatku o kousek níže (před autobusovou zastávkou), kde se dejte doprava a pokračujte stále rovně ven z obce, podjezdem pod železniční tratí a do Bítovan. Tady hned na začátku vesnice narazíte na křižovatku, z níž jeďte doleva malou klesající cestou k mostku přes Ležák a za ním vzhůru ke kostelu sv. Bartoloměje, doleva kolem něj, zatáčkou doprava a následně stále rovně ven ze vsi a silničkou až do Žumberka, kde si to na návsi namiřte ke kostelu Všech svatých a rovně kolem něj po modře značené odbočce okolo stavení napravo ke zřícenině hradu.
Prohlédše si hrad vraťte se na náves a jeďte vpravo, abyste pokračovali po hlavní ulici dolů na křižovatku, kde zabrzdivše po sjezdu odbočte vlevo. Silnice vás povede lesem na křižovatku, kde jeďte mírně vpravo, ale hned potom doleva na malou silničku po hrázích rybníků Žďár a Petráň, za druhou z nichž stoupejte mírně doleva, na křižovatce se silnicí od Miřetic jeďte zase vlevo a potom přímo do Louky, kde se dejte doleva a následně doprava dál po silnici 337 na Vrbatův Kostelec, jímž sjeďte na náves, podívejte se na kostel sv. Havla a rozhodněte se, jak budete pokračovat. Jednou z možností je jet po modré podél Žejbra, což se sice kratší cesta, na níž se navíc vyhnete většímu stoupání, ale také se jedná o cestu velice náročnou a nepočítejte s tím, že ji celou projedete - můžete se na ni dostat buď po nové modré odbočující od silnice 337 už výše (za železničním přejezdem), nebo po staré modré odbočující až níže (za mostem). Druhá varianta vede z návsi dolů k mostu a odtud po silnici stoupající z údolí; tato silnice vás dovede do Skály, kde narazíte na zelenou, jež po chvíli odbočuje doleva na malou pěšinku. Důrazně vám doporučuji nepokoušet se cestu dolů sjet. Dostaňte se tedy pěšinkou se zábradlím k Žejbru a kostelu sv. Jana Křtitele na Podskale.
Odtud pokračujte po modré přicházející na asfaltovou cestu, která vás nakonec přivede na silničku, kde prosím, abyste na kole nejezdili rovně zkratkou, ale to vzali stejně jako značka doleva a doprava; kolem Horeckého rybníka pak dojedete k jeho hrázi, kde se sice můžete dát přes ni po modré dál na Chrast, tím byste však vynechali místo, kde stával klášter v Podlažicích, kam se dostanete cestou doprava; dojevše ke hlavní nejezděte po této, nýbrž se dejte doleva ke kostelu sv. Markéty, od nějž pokračujte přímo k zalesněné stráni. Tady se ani nesnažte vystoupat nejkratší cestou nahoru - vemte to stejně jako značka připomínající cyklo červenou (již už jste mohli chvíli pozorovat) doleva a mírněji vzhůru na modrou, po níž pojedete vpravo ke kapličce a od ní vlevo alejí.
Alej vás přivede k zámeckému parku a podél jeho zdi a zámku na chrastské náměstí s kostelem Nejsv. Trojice. Náměstí opusťte směrem zpět, ale ne stejnou cestou, nýbrž ulicí na druhé straně od zámku (silnice 358), jež vás přivede do Podlažic, ale do jiné jejich části, než kde jste před chvílí byli. Podlažicemi projeďte po hlavní a těsně před jejich koncem odbočte doleva na silnici č. 356, jež vás bez problémů povede přes Dobrkov s kostelíkem a Radim, kde se dává doprava a doleva, do Luže. Zde se na křižovatce dejte doleva a po hlavní jeďte na náměstíčko; v úrovni radnice můžete jet doprava, ale spíše pokračujte po hlavní ke kostelu sv. Bartoloměje, před nímž využijte zkratku doprava, nad ní jeďte znovu vpravo a pak doprava ulicí označenou směrovkou k Hamzově léčebně vedoucí okolo poutního kostela P. Marie Pomocnice Křesťanů na Chlumku. Pokud se chcete podívat na zříceninu hradu Košumberka, pokračujte od kostela po zelené, tedy vlevo vzhledem k příjezdu od hlavní, jinak jeďte rovně kolem areálu Hamzovy léčebny na modrou, již překřižte a sklesejte na silnici v údolí, po níž pokračujte doleva; z Košumberku sice můžete sklesat po zelené, červené a žluté, ale to je cesta poměrně krkolomná, a proto vám navrhuji ještě aleternativu - jet po modré a buď vlevo výše zmíněnou zkratkou, nebo prostě až na silničku, kde doleva.
Pod Košumberkem přejedete řeku Novohradku a po silničce dojedete do Janoviček se zpustlým kostelíkem Zvěstování P. Marie u lesa napravo od silnice.
Dále pokračujte silničkou na Doly, kde jeďte na křižovatce doprava, v další části osady pak pozdravte červenou a vydejte se mírně doprava po silnici přejíždějící Krounku a stoupající do osady Pod Lhotou, za kterou narazíte na asfaltovou odbočku vpravo, po níž přichází zelená značka; sem odbočte. Cesta se stočí zpět a prudce stoupá do Lhoty u Skutče, kde jeďte přímo na náves s kapličkou a odtud doleva příjezdovou ulicí. Zelená silničku po chvíli opustí, ale vy po ní pokračujte do Zbožnova, kde se na návsi podívejte na kapličku, dojeďte na křižovatku na jejím opačném konci a z ní pokračujte rovně (vede tam i žlutá značka) klesající silničkou na Skuteč. Ve Skutči vás čeká závěrečné stoupání přes město k nádraží - dojeďte ke hřbitovu, doprava projeďte kolem něj, vlevo a mírně vpravo přijeďte na hlavní a po ní se dejte doleva k náměstí. Náměstí přejeďte rovně (nalevo od něj je kostel Nanebevzetí P. Marie) a pokračujte ve stoupání po hlavní ulici do zatáčky vpravo, kde odbočte doleva do ulice stoupající přímo k nádraží.