Památky Podesní - 51,5km
Dle počítače 53,42km. Průměrná rychlost 13,5 a maximální 42,3km/h.
Trasa: Šumperk - Krásné - Hraběšice - Rudoltice - Sobotín - Štětínov - Maršíkov - Vel. Losiny - Žárová - Hor. Bohdíkov - Pekařov - Loučná n./Des.
Oblasti: Šumpersko
Kategorie: Trasy WZ
Start: Šumperk
Poznámka: Do Šumperka se lze dostat autem i vlakem; my jsme zvolili první možnost.
Popis trasy: Od šumperského nádraží jeďte přímo na druhou (menší) ulici a zde doprava. Dále jeďte stále rovně až do slepé ulice, na jejímž konci přejedete parkoviště a vyjedete na hlavnější silnici, po níž se dejte doprava. Dostanete se zpět na průtah silnic 11 a 44, jenž přejeďte po přechodu a chyťte se červené a žluté turistické trasy vedoucích přes můstek a doleva. Později značky odbočí doprava a rozdělí se - vy pokračujte spolu s červenou přímo po silničce na Hraběšice přejíždějící železniční trať u žel. zastávky Vikýřovice u penzionu a další hned opodál. Silnička pak druhou trať podjede podjezdem a okolo rybníka Krásné vás povede do lesního stoupání, v němž se od ní červená odpojí. Dáte-li si pozor, můžete výše odbočit doprava asfaltovou odbočkou do osady Krásné, v jejíž dolní části uvidíte kapličku; pokud byste snad odbočku přejeli, dejte se doprava později - u lomu. Prudkou cestou kolem vjezdu do lomů na amfibiolit vede i červená; od kapličky se v obou popsaných případech touto (druhou) cestou vraťte na silničku k Hraběšicím pokračovaboše v původním směru (doprava).
Přijevše do Hraběšic přejedete můstek, za ním se dejte mírně doprava z hlavní silnice a jeďte přímo až ke kostelu. Od něj pak sjeďte dále (vlevo) na hlavní osovou silnici.
Vyjeďte s ní ven z obce a dále pak do sedla Traťovka, z něhož vás silnička příjemně svede do Rudoltic, kde potkáte silnici č.11; v jakém místě se však nachází zdejší kaplička, přesně nevím. Pokud tedy nebudete chtít kapličku hledat a jen se podíváte na v blízkosti křižovatky viditelné zajímavosti, přejeďte silnici I/11, za ní můstek přes zdejší potok a dejte se doleva. Krásnou malou asfaltkou krajního Sobotína jeďte stále rovně až v místo, z něhož již napravo uvidíte kostel sv. Vavřince. Odtud zamiřte k němu (doprava) a dále opět přímo údolím. Zprava přijde modrá jdoucí později doleva; pokud nechcete vynechat návštěvu zámku Sobotín, držte se jí - po chvíli se stočí vpravo vedouc právě k zámku, zkratka nejde vlevo, nýbrž rovně na severovýchodní okraj Štětínova. Po prohlídce zámku a parku pokračujte na křižovatku ve Štětínově, kde se dejte doprava a na konci obce doleva přes říčku Mertu k odbočce vlevo na Maršíkov, kam odbočte a vystoupejte do sedla nad Maršíkovem, z něhož sjeďte do Maršíkova s dřevěným kostelíkem sv. Michala. Na rozcestí níže se dejte mírně doleva a nechte se dovést přes Desnou a železniční trať se zastávkou Velké Losiny zast. k průtahu silnice č.44 Velkými Losinami, jenž přetněte a ihned opusťte silničku doleva k viditelnému kostelu sv. Jana Křtitele. U kostela se dejte vlevo a z hlavnější ulice odbočte do jednosměrné spojky, po jejímž skončení jeďte rovnoběžně s osou městečka přímo i přes odbočku k lázním (zde se můžete dát doprava a vynechat tak zdejší zámek) až na místo, kde vás cesta vede na můstek přes Losinku; před ním se dejte doprava a po zelené turistické značce jeďte k zámku Velké Losiny. Od něj vyjeďte cestou zadem objíždějící hlavní objekty ústící na silničku na Žárovou; před koncem jeďte rovně a na silničce přicházející zprava se dejte mírně doleva kolem sýpky. Dále pokračujte stále rovně přes křižovatku se silničkou od lázní na Žárovou.
Ze začátku Žárové uvidíte dřevěný kostelík sv. Martina a budete dále stoupat hlavní silnicí až na Horní Bohdíkov, kde nalevo nad sebou vidíte autobusovou zastávku, ale jedete silnicí vpravo tak, jak vás vede, až k odbočce doprava směr Pekařov. Sem musíte trošku stoupat a pak již klesáte do vísky, kde se můžete dát doprava po cyklo zelené ke kapličce.
Od kapličky musíte vystoupat zpátky na silničku s červenou značkou a po této spolu se zelenou cyklotrasou pojedete k lesu, kde vystoupáte na cestu, po níž vede červená cyklotrasa 6155. Po červené cykotrase jdoucí zatím spolu s červenou turistickou jeďte doprava cestou po vrstevnici, později dolů na okraj Bukovice, kde (pozor!!!) se značky spolu s modrou dávají ostře doleva stoupaboše na rozcestí Nad Bukovicí, kde se modrá odpojuje vlevo a červené vedou přímo přes louku a lesní cestou na další cestu, kde si červená turistická zkracuje cestu přímo ze svahu, ale červená cyklotrasa pokračuje mírnější cestou doprava. Tudy pojedete velmi dlouho rovně až k místu, zcela neoznačenému, kde se musíte stočit velmi ostře doleva - skoro zpět; pokud byste jeli přímo, dostanete se zpět do Velkých Losin. Správná cesta vás svede na okraj Loučné nad Desnou, kde se dáte doleva a pojedete k železniční zastávce.
Budete-li mít dost času, můžete v Loučné nad Desnou vidět také právě rekonstruovaný zámek.