Rychnovská - 78,5km
Dle počítače 84km. Průměrná rychlost 15 a maximální 49,4km/h.
Trasa: Žamberk - Helvíkovice - Záchlumí - Litice n/Orl - Vamberk - Peklo - Roveň - Dlouhá Ves - Rychnov n/Kněž - Betlém - Slatina n/Zdob - Dvorek - Rybná n/Zdob - Záchlumí - Bohousová - Čes. Rybná - Hejnice - Hlavná - Na Hranicích - Dol. Libchavy - Ústí n/Orl - Hylváty - Dl. Třebová - Přívrat - Zhoř - Člupek - Němčice
Start: Žamberk,,aut. nádr. - 700949 z Litomyšle
Popis trasy: Ze Žamberského autobusového nádraží vyjeďte na ulici a dejte se po ní vlevo; kolem kostela jeďte rovně na náměstí, jež opusťte vlevo (bližším rohem) klesající ulicí. Sjedete k Divoké Orlici, již přejeďte a držte se zelené cyklotrasy - ta vás povede přímo touto ulicí na ostrov, jejž následně hlavní ulice opouští, ale vy jeďte podle zelené značky před mostem vlevo podél řeky (brzy opustíte ostrov, ale stále budete mít Orlici po pravé ruce), s níž se stočíte doleva a nakonec přijedete zpátky na silnici č.11 u začátku Helvíkovic, kde se dejte vpravo. Hlavní silnici opusťte na souběžnou cyklostezku, jež po chvíli přejde na levou stranu, kde vede okolo kostelíka sv. Antonína Paduánského. Držte se jí i značek vzdalujíce se od hlavní vlevo a nadále ji kopírujíce přijeďte na větší ulici, po níž se dáte doleva, za mostem doprava a stoupejte ke dvoru Popluží, od nějž sklesáte k železniční trati, za níž odbočte doprava (stále po modré turistické i zelené cyklotrase). Značky jdou po cestě nejprve stoupající, pak klesající ke trati a jdoucí přibližně podél ní do dolní části vsi Bohousová se železniční zastávkou, kde se dejte vpravo přes trať i Divokou Orlici a hned za mostem vlevo po silnici směr Litice nad Orlicí. Krásná silnice končící v obci pod hradem, takže klidná, po níž vede také modrá cyklotrasa, vás přivede do Litice, kde objedete areál lomů a přijedete k mostu, před nímž jdou zelená a žlutá turistická značka doprava. Pokud chcete, můžete po červené turistické a odbočce z ní pokračovat ke hradu stojícímu na kopci za řekou a pak se vrátit.
Jinak pokračujte doprava po zelené a žluté, které prudce stoupají podél okraje lomu. Potom, co se kopec zmírní a cesta stočí doleva, je nalevo krásná vyhlídka na hrad Litice nad Orlicí; nad ní ještě trochu vystoupáte a dorazíte na rozcestí, kde se značky rozcházejí. Odtud jeďte doprava po žluté. Na rozcestí s velkou cestou, kde jde žlutá mírně doprava, se dejte vlevo (dolů) a ihned potom doprava. Dostanete se tak na cestu vedoucí stále rovně, ale zato pořád nahoru a dolů přetínajíc vrstevnice. Překřížíte jednu velkou cestu (u srubu) a dorazíte na další větší rozcestí, kam zprava přichází zelená a pokračuje z vašeho pohledu rovně. Vy zde však již v přímém směru nepokračujte, nýbrž se dejte doleva. Budete klesat nejprve po menší cestě, ale později přijedete na asfaltku, po níž pokračujte stále rovně ven z lesa, do města Vamberka a i v něm přímo na hlavní a na náměstí, na jehož dolním konci je kostel sv. Prokopa.
Náměstí opusťte směrem zpět, ovšem druhým rohem (napravo od ulice, po níž jste sem přijeli), kam vede i modrá turistická značka. Držte se hlavní směr Peklo, jež se stočí doleva a svede vás k železniční trati a řece Zdobnici, jež přejeďte a vjeďte do vesnice. Přímo projíždějte Peklem, nad nímž serpentýnou vystoupáte do Rovně, z níž plynule přejedete do Dlouhé Vsi, jíž dojedete na začátek Rychnova nad Kněžnou, kde obchvat silnice 319 pouze překřižte a jeďte stále rovně. Na konci přímé ulice pokračujte rovně za blok domů, kde narazíte na zelenou přicházející mírně zleva směřujíc po pěší zóně na náměstí. Pokud to tady znáte, jeďte z náměstí doprava, jinak to ale vezměte z prostředka protější strany náměstí opatrně jednosměrkou ke kostelu sv. Havla, u nějž se stočte doprava a dostaňte se na hlavní ulici, po níž vyjeďte k zámku a následně ke kostelu Nejsv. Trojice v parku za zámkem. Na křižovatce za parkem se dejte doprava a přímo vyjeďte na kruhový objezd, z nějž pokračujte doleva, už zpátky na základní trase.
Ulice vás vyvede z města k obchvatu, po němž jeďte doleva; za křižovatkou se srovnáte do původního směru a budete mírně stoupat. Z hřebene pak sjedete na okraj vsi Javornice, kde se dejte doprava a místní částí Betlém z Javornice vyjeďte k lesu, v němž sklesáte do údolí Zdobnice s vesnicí Slatinou nad Zdobnicí. Přejeďte tu trať i Zdobnici a na větším rozcestí, odkud trasa pokračuje doprava, se zajeďte podívat rovně na kostel Proměnění Páně.
Od kostela se tedy vraťte na podlední odbočku, z tohoto pohledu doleva, a stoupejte silničkou na pole s výhledy, za nimiž objedete osadu Dvorek, za níž budete klesat do Rybné nad Zdobnicí s kostelem sv. Jakuba Většího, kolem nějž vede silnice I/11. Tu přejeďte pokračujíce rovně a pak se spolu s hlavní stočte doleva; až vyjedete z obce, podívejte se nalevo na kapličku, u níž jsou krásné květiny, a nechte se silničkou dovést do Záchlumí, jímž klesejte po hlavní kolem zvonice do známých míst, kde zase přejeďte řeku i trať, ale tentokrát jeďte prostě rovně a stoupejte Bohousovou; nalevo se můžete podívat na zvonici velmi podobnou té v Záchlumí, stojící vysoko nad ulicí; za ní odbočte vlevo po modré cyklotrase - dejte velký pozor, abyste tuto malou odbočku nepřejeli. Prudce vystoupáte nad vesnici a pojedete polní cestou s krásnými výhledy, jež se později začne stáčet doprava a povede vás přes samotu, u níž se k vám na chvíli připojí žlutá turistická, ale vy s ní cestu neopouštějte - nadále s modrou cyklo jeďte po ní a teprve na dalším rozcestí se dejte doprava, vjeďte do České Rybné a v ní se dejte vlevo (stále modrá) zase nahoru - k zemědělskému areálu. U něj se stočíte doprava a budete se zase vzdalovat od vsi po silničce k lesu a hlavní silnici, těsně před níž cyklo modrou opusťte - dejte se vpravo zkratkou, abyste pak po hlavní jeli doprava. Sjedete do Hejnic, kde odbočte doleva a hned se dejte doprava prudce vzhůru spolu s červenou turistickou a opět na modré cyklotrase. Značky vás přivedou ke hřbitovu a následně již mírnějším stoupáním k lesu, v němž vás čeká poměrně náročný terén a většinou stoupání. Nakonec budete konečně klesat - k silnici, kde se spolu s cyklo modrou dejte doprava, kousek sjeďte na odbočku do Hlavné a zatočte doleva na tuto odbočující silničku. Po ní vyjeďte do Hlavné a stoupejte po hlavní vesnicí kolem zvoničky na horní konec vsi s rozcestím a autobusovou zastávkou. Tady, držíce se modré, zamiřte doprava (jenom kousek spolu se žlutou) do Boru za Hlavnou. Jím pojedete po celkem velké cestě dolů, pak nahoru a doleva; následně střídavě dolů a vzhůru, než po druhé vyjedete z lesa - to už budete plynule klesat; zde je rozcestí se silniční cyklotrasou 4053 směr Dolní Libchavy a Ústí nad Orlicí. Tady modrou opusťte doprava, projeďte kousek lesem a klesejte po polní cestě přímo až do Dolních Libchav, kde se prostě dejte doleva po průtahu silnice č.14, kudy dojeďte k autobusové zastávce Libchavy,,žel. zast. nacházející se před větší silniční křižovatkou, za níž následuje silniční most. Na most nejezděte - na křižovatce se totiž dejte doprava, přejeďte první odbočku vlevo a následně se už dejte doleva, potom přes železniční přejezd a za ním ostře doprava. Asfaltová silnička vás přivede k čističce odpadních vod, před níž se musíte dát doleva, kde pokračuje v původním směru příjemná cesta údolím Tiché Orlice na cyklostezku, s níž později přejedete řeku, načež pokračujte podél ní až na ulici od nádraží, po níž jeďte doleva. Když tato u podjezdu vyústí na větší ulici, dejte se doprava a hned za podjezdem doleva na malou stezku podél trati, po které jeďte stále rovně k dalšímu podjezdu, kde ulici jen přejeďte a přímo pokračujte kolem železniční zastávky město na ulici do Hylvátů, po níž zamiřte doprava. Hylváty s kostelem sv. Anny projeďte, přibližte se k velké silnici, ale nejezděte na ni, nýbrž rovně, abyste vjeli do Dlouhé Třebové, jíž kolem kostela sv. Prokopa projeďte před hlavní (silnici č.14) a dejte se doprava (směr Řetová). Ulice vás povede z obce pod železniční estakádu, za níž vyjedete na křižovatku, kde se dejte doprava a pokračujte v ne zas tak prudkém stoupání lesem na další křižovatku, tam zatočte doleva, načež přijedete na dolní okraj Přívratu; zde se dejte doleva a jeďte obcí jen mírným stoupáním. Nad vesnicí vás silnice povede k lesu, jímž budete stoupat prudce a ještě prudčeji až na silnici č.358, po níž vpravo vyjeďte k odbočce na Svinnou a pak už sjíždějte do Němčic.
Cíl: Němčice

Fotky: Orlickoústecko (b07-b28); Kněžnorychnovsko (099-136)