Bohutínská - 100km
Trasa: Skalička - Levenov - Leština - Lesnice - Brníčko - Dlouhomilov - Králec - Šumperk - Boží Tělo - Radomilov - Bartoňov - Bohutín - Bludov - Sudkov - Postřelmov - Rovensko - Zábřeh - Krumpach - Růžové úd. - Kosov - Hoštejn - Tatenice - Lubník - Žichlínek - Luková - Damníkov - Třebovické sedlo - Třebovice - N. Rybník - Semanín - Pazucha - Suchá - Němčice
varianta A - 48+17,5km
varianta B - 55,5km
Start: Zábřeh na Moravě - t270 z Čes. Třebové
Popis trasy: Od zábřežského nádraží vyrazte doleva, spojte se s hlavní silnicí zleva a u benzinky se dejte vpravo, po silnici 315 na Leštinu. Překřižte obchvat města a v Leštině za kostelem odbočte doleva po silnici 370, která vás povede přes Lesnici (doprava) a Brníčko (nad obcí zřícenina) do Dlouhomilova, kde můžete sice ke kostelu vytoupat zadem po silničce, ale spíše vyjděte po schodech. Od kostela pak pokračujte po modré značce z obce a stoupáním až do lesa; lesní cestou pak jeďte na rozcestí se zelenou, která na něm začíná. Po zelené sklesejte nepříjemným sjezdem na okraj osady Králec, kde začne široká asfaltka, po níž jeďte stále rovně až do Šumperka a i v něm, když zelená odbočí doprava. Přejedete trať a pak silnici č.11; přímo dojeďte až k centru města, kde se dejte doprava jednosměrkou k velkému kostelu.
Pak se podívejte k zámku - napravo - i k radnici na náměstí - severozápadně od něj. Z centra vyjeďte po žluté turistické značce, která zatím vede společně s modrou; dejte si však pozor, abyste na místě, kde se značky rozdělují, jeli doprava po žluté. Po pěšině se dostanete k lesu, kde budete muset vytlačit prudký kopec, nad nímž nejprve objedete křížek s lavičkou a pak narazíte na rozcestí se zelenou, odkud klesejte stále po žluté, ale tentokrát po mnohem lepší cestě, na další rozcestí s toutéž zelenou, kde opusťte cestu, po níž pokračuje doprava žlutá, a jeďte přímo po zelené k poutnímu kostelíku Boží Tělo, od něhož po zelené pojedete nejprve po cestě malé, ale s pěknými pohledy, od křížku pak už po asfaltce na rozcestí s modrou a spolu s ní potom do Radomilova, kde nejprve spolu se značkami obdočte doprava, ale u kapličky se od značky odpojte doleva - po silničce klesající do vsi Bartoňov. Sklesáte skoro až k železniční trati, když uvidíte cyklostezku nalevo; po ní se vydejte, dojedete do obce Bohutín.
V Bohutíně se dejte doleva, tedy kolem kapličky, a vystoupejte po silnici nad obec, načež sklesejte do Bludova, kde jeďte nejprve mírně doleva a u kostela pak doprava. Na křižovatce se silnicí č.11 byste mohli jet přímo, ale nejdřív se podívejte nalevo k zámku. V místě, kde se silnice 44, po níž teď chvíli jedete, stáčí doprava, jeďte přímo do Sudkova, kde se u protestantského kostela dejte doleva - k pěknému katolickému kostelu.
Nyní se vraťte a směřujte na Postřelmov - vlastně po silnici vždycky doprava, až přejedete Desnou, Moravu a železniční trať; v Postřelmově se na hlavní dejte doleva a dojeďte ke kostelu.
Před kostelem odbočte doprava a za ním napravo spojkou dojeďte na silnici na Rovensko, po níž přejedete novou dálnici a v Rovensku přetnete silnici č.369, abyste se podívali k místnímu kostelíku.
Od kostelíka se vraťte na 369, po níž odbočte vpravo - na Zábřeh. V centru města jeďte na konci silnice od Rovenska doprava a ostře doleva na náměstí, odkud můžete také dojet na železniční zastávku Lupěné a pokračovat vlakem.
Pro pokračování na Tatenice opusťte náměstí spolu s červenou a žlutou turistickou značkou - na konci náměstí doprava; u kostela jeďte přímo a pořád rovně směřujte k silnici 315, jež vás povede nejprve vzhůru a pak svede do Růžového údolí, kde jeďte vlevo po hlavní a vystoupejte do Kosova. V Kosově vás silnice povede nejprve kolem velké kaple, v zatáčce vpravo pak silnici opusťte mírně doleva a sjeďte k malé a velmi nevýrazné kapličce u této boční cesty.
Pak pokračujte po silnici 315, která vás svede krásným sjezdem do Hoštejna, kde si nezapomeňte všimnout hradního kopce s pomníkem na vrcholu a pěkného kostelíka; z obce pak vyjedete údolím Moravské Sázavy, podél níž vás silnice dovede až do Tatenic, kde se dejte doprava po osové silnici, jež vás podél pěkného zámku a kostela dovede na rozvodí mezi Tatenicemi a Lubníkem; po sklesání do Lubníka jeďte rovně ke kostelu.
Od kostela se pak kousek vraťte a vyjeďte po odbočce (vpravo) směr Žichlínek; zdejší kostel můžete objet (doprava), ale každopádně nesmíte zapomenout za ním odbočit doleva - na Lukovou.
Po příjezdu do Lukové jeďte po osové silnici až k označené odbočce na Lanškroun - zde se doprava podívejte ke kostelu.
Odtud se vraťte (použijte zkratku doprava) na osovou silnici a přes Damníkov (pěkný kostel napravo) dojeďte až k silnici č.43, kterou přetněte a silničkou dojeďte na Třebovické sedlo, kde na hlavní jeďte doprava a pak spolu s ní doleva, abyste sjeli do Třebovic, kde opusťte silnici č.14 přímo a podívejte se na kostel napravo od cesty.
Potom podjeďte trať a po hlavní dojeďte na hráz rybníka Hvězda, kde se dejte doprava a dojeďte k železniční zastávce Semanín a do Nového Rybníka, kde jeďte spolu se silnicí doprava, ke kostelíku; pak pokračujte přímo do Semanína, kde se po osové silnici dejte vlevo. Za kostelem se silnice stočí vpravo a začne prudce stoupat k lesní kapličce, za níž si již trochu odpočinete; od zastávky Čes. Třebová,Kozlov,hájovna již budete klesat až k Pazuše, kde vyjedete menší kopeček a za obcí projedete údolí. U zastávky Litomyšl,Suchá odbočte doprava a projeďte celou ves za můstek přes Končinský potok, kde odbočte doleva a kamenitou cestou dojeďte do Němčic.
Cíl: Němčice

Fotky: Šumpersko (001-077, 158-165); Orlickoústecko (408-427)