Novohradská - 55,5km
Dle počítače 57,48km.
Trasa: Němčice - Záhraď - Litomyšl - Osík - Dol. Újezd - Přibiňoves - Víska - Hor. Újezd - Cíkov - Poříčí u Litomyšle - Budislav - Borek - Proseč - Bor u Skutče - Polánka - N. Hrady - Rybníček - Podhořany u N. Hradů - Vysoká - U tří kocourů - Růžový palouček - Morašice - Sedlíšťka - Tržek - Nedošínský háj - Nedošín - Litomyšl - Zahájí - Němčice
Popis: Vyrazte po silnici č.358 do Litomyšle a projížděte po hlavní ulicemi V. K. Jeřábka, Jiráskovou a Zámeckou, přejeďte na světlech sil.35 a na kruhovém objezdu jeďte rovně Mařákovou, pak rovně krátkou uličkou se zákazem vjezdu (zkratka) a ven z města na Osík. Jeďte po hlavní (359) přes celý Osík až do Dolního Újezda s několika sochami a kostelem sv. Martina. Nyní si všimněte cyklotrasy č.4019, která váýs provází až z Litomyšle a po chvíli spolu s ní odbočte doleva, přejeďte Desnou na okraj osady Přibiňoves, kde jeďte doprava stále ještě po 4019. Pojedete přes Vísku k osadě Horní Újezd, kde cyklotrasa odbočuje doleva. Vy však pokračujte podél Desné kolem Fialového pramene s rybníčkem a kapličkou Panny Marie přes Cíkov a za ním zpět na druhý břeh Desné a na silnici 359 přicházející shora. Silnice vás povede přes Poříčí u Litomyšle s kapličkou, za kterým začnete více stoupat do Budislavi se zajímavými skalami a kapličkou. Za Budislaví vjedete do lesa a pojedete přes osadu Borek s myslivnou, kde začínala Tereza Nováková svá národopisná studia a získávala náměty pro povídky ze života vesnického lidu. Z Borku klesejte lesem kolem zapadlých zastávek Proseč,Posekanec a Proseč,Borka a pak vyjeďte menší kopeček do Proseče, kde se projeďte po náměstí ke kostelu, vraťte se a jeďte rovně a doprava po silnici č.357 na Nové Hrady.
Po chvíli se dostanete do Boru u Skutče a za ním na nádherné klesání nad Tomášovou roklí. Sjedete na křižovatku u osady Polánka, kde odbočte doprava. Vyjedete u kostela sv. Jakuba v Nových Hradech, kde se jeďte podívat kousek doprava k zámku (+500m).
Od zámku se vraťte ke kostelu a jeďte po žluté přes Rybníček do prudkého kopce přes Podhořany u Nových Hradů (kaplička) na rozcestí se zastávkou snad Libecina,Pustinka,rozc.1,0. Tady odbočte vpravo a klesejte přes obec Vysokou po krásné malé silničce. Na křižovatce jeďte přímo. Dojedete do osady U tří kocourů, kde uvidíte silnici 358. Vy ale jeďte doleva v zimě neudržovanou silnicí k Růžovému paloučku. Od něj po červené (na křižovatce doprava) do Morašic, kde jeďte zprvu rovně ke kostelu, ale pak se vreťte na hlavní a odbočte z ní až u konce obce doleva - v místech, kde odbočuje také čevená. Přijedete do Sedlíštěk, kde pokračujte rovně do Tržku. Zde u kapličky doprava po červené, která hned odbočuje doleva a vede do Nedošínského háje, kde už je jenom jedna krásná kamenná kaplička. V Nedošíně pojedete okolo mostu směřujícího zpět a u dalšího mostu se můžete podívat ke kapličce (přes most a pak 2x doprava přes další most na ostrov). Nakonec přijedete ke vjezdu do továrny Vertex, podle jejíhož komína se dá poznat Litomyšl z velké dálky, a železniční zastávce a za benzinkou vjedete u zastávky Drogerie na hlavní (Sokolovská). Jeďte širokým pruhem za krajnicí a než ten skončí, odbočte doprava na souběžnou ulici a pak sjeďte po silničce na křižovatku se silnicí od Skutče. Zde znovu začne ,,cyklopruh" a po jeho opětovném skončení, před křižovatkou, jeďte buď na levý chodník (přechod), nebo na křižovatku a vlevo a u přechodu za křižovatkou odbočte vpravo a jeďte proti proudu Loučné ulicí Bernardka a na Komenského náměstí (napravo Smetanův dům) odbočte doleva a na konci jeďte rovně po silnici č.360 do Němčic.